Så ska Pensionsmyndigheten fixa problemen med digitala medarbetare
Pensionsmyndigheten har beslutat att genomföra ytterligare testning av digitala medarbetare innan de driftsätts, och att ta fram nya rutiner för löpande efterhandskontroller. Beslutet kommer sedan en intern undersökning har uppdagat vissa brister när det gäller robotarna ärendehantering.
Tidigare i år har Pensionsmyndigheten genomfört en granskning av kvalitet på myndighetens digitala medarbetare.
Granskningen av ett mindre antal ärenden visar att robotarna överlag uppför sig väl. I merparten av de ärenden som har granskats har de digitala medarbetarna agerat korrekt.
Men inte alltid.
Ibland blir det fel.
När det gäller rutinen ”Avsluta dubbletter allmän pension” bedöms 95 procent av ärendena ha hanterats korrekt. Men i 5 procent av fallen har journalföringen blivit ofullständig. Och i procesen ”Bokföra frivilliga inbetalningar av felaktiga utbetalningar vid dödsfall” har det blivit rätt i 97,5 procent av fallen. Men i några få procent av de granskade fallen har roboten handlagt ett ärende på egen hand, trots att det utifrån gällande processbeskrivning skulle ha hanterats manuellt.
Några av rekommendationerna i anslutning till granskningen är att genomföra mer noggrann kontroll och testning före driftsättning av en robot, så att brister upptäckas och åtgärdas i tid. I granskningen rekommenderas myndigheten också att ta fram skarpare rutiner för löpande kontroll och efterkontroll av robotar som har tagits i drift.
I november fattade Pensionsmyndigheten beslut om vissa åtgärder med anledning av granskningen. Enligt beslutet ska chefen för myndighetens produktionsavdelning bland annat ta fram en utvecklad teststrategi och rutiner för efterhandskontroll. Dessutom ska juridikavdelningen involveras ytterligare när det gäller robotarnas brevmallar.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av granskningen.