Insurtechbolaget Cachet försäkrar nära 20 000 elscootrar i Sverige
Det estniska insurtechbolaget Cachet — som specialiserat sig på försäkringslösningar för plattformsföretag och cirkulär ekonomi — etablerar sig nu i Sverige genom avtal om en försäkringslösning för nära 20 000 fordon från elscooterföretagen Voi och Ryde.
Cachet är namnet på ett estländskt insurtech-bolag som bland annat specialiserat sig på mikromobilitet i plattformsekonomin.
Bolaget är sedan tidigare etablerat i Estland och Polen.
Nu startar man ny verksamhet i Stockholm — med inriktning på specialförsäkringar för elscootrar.
Sedan förra året finns det lagstiftning som kräver försäkring av de flesta elscootrarna, och Cachet har nu avtalat om att försäkra nära 20 000 fordon från de båda bolagen Voi och Ryde.
Försäkringsgivare är scooterförsäkringarna är det franska bolaget Wakam som beskrivs som Europas ledande försäkringsbolag inom digitala försäkringar och embedded insurance-lösningar. Wakam är i dag etablerat i 33 europeiska länder.
— Det är en möjlighet att tillföra mervärde i ett utrymme där framväxande risker förtjänar både uppmärksamhet samt gedigna försäkringsalternativ. Wakam har sedan länge samarbetat med InsurTech-bolag och hjälpt till att definiera hur digitala, inbäddade försäkringar ska fungera i Europa. Cachet har djupgående expertis kring att skapa smarta, flexibla försäkringsprodukter inom nya segment som vissa fortfarande förbiser. Tillsammans skapar vi ett nytt utrymme där vi skiljer oss från mängden och visar på vår tillväxtförmåga, säger Cachets medgrundare och VD Hedi Mardisoo i en kommentar.
Cachet menar att trafikförsäkringarna för el-scootrar bidrar till hållbarhet och ökad säkerhet, bland annat genom att data och analysverktygen ger möjlighet att spåra och förstå riskmönster som kan hjälpa till att minska antalet olyckor i framtiden.
Kalle Palling är verksamhetschef och medgrundare till Cachet. Han säger så här i sin kommentar:
— Våra avtal med Voi och Ryde hjälper oss att kliva in på marknaden med en smäll som dessutom direkt har en positiv påverkan på båda plattformarna och deras användare. Vi är tacksamma för deras tillit och entusiasm. En stor andel av Sveriges scootrar är nu trafikförsäkrade. Det är dags att ta initiativet att se till att vi gör trafiken säkrare för alla.