Svenska Fribrevsbolaget ökade försäljningen Q4 med 49 procent
Under fjärde kvartalet förra året ökade försäljningen, den tecknade volymen, i Svenska Fribrevsbolaget med 49 procent jämfört med motsvarande period 2022, framgår det av bolagets kvartalsrapport som publicerades på torsdagen.
Under fjärde kvartalet 2023 uppgick försäljningen till 193 miljoner kronor jämfört med 129 miljoner kronor motsvarande period förra året.
Försäljningsökningen jämfört med tredje kvartalet 2023 uppgår till 223 procent, vilket enligt bolaget bland annat är hänförligt till en ny försäljningsorganisation med tillhörande förändringar i metodik som lanserades i början av fjärde kvartalet. Svenska Fribrevsbolaget har också identifierat ytterligare förbättringsområden, vilket gör att man har förhoppningen att försäljningen fortsätter att öka ytterligare framöver.
Intäkterna för fjärde kvartalet uppgick till 3,3 miljoner kronor jämfört med 3,0 miljoner kronor motsvarande period föregående år. Resultatet under kvartalet var -7,4 miljoner kronor jämfört med –6,1 miljoner kronor fjärde kvartalet 2022.
För helåret 2023 uppgick intäkterna till 12,7 miljoner kronor, en ökning med 18 procent jämfört med 2022. Resultatet för 2022 uppgick till -28,6 miljoner kronor mot -22,5 miljoner kronor 2022.
Vid utgången av 2023 hade bolaget 1 677 miljoner kronor i förvaltat kaptal och en solvenskvot på 144 procent av SCR-kravet.
Avsikten är att bolaget ska genomföra en ny kapitalrunda under första halvåret i år.
VD Nicklas Hellberg säger bland annat så här i sin kommentar:
— Försäljningen för 2023 uppgick till 610 mkr vilket är vårt bästa år sedan starten 2020. Förutom all time high i AUM och ett Q4 2023 som ökade markant jämfört med motsvarande kvartal föregående år så har 2024 startat starkt. Vårt erbjudande uppskattas av kunderna och vi har haft ett starkt inflöde av leads vilket gör att vi är rustade för ett framgångsrikt år!
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av dokumentationen.