Länsförsäkringar och KPA Pension ses som mest hållbara i branschen

• Sustainable Brand Index visar i första hand hur olika varumärken uppfattas av konsumenter när det gäller hållbarhetsfrågor och beskrivs som Europas största oberoende studie om varumärken och hållbarhet. Bakom mätningen står företaget SB Insight AB.
Länsförsäkringar toppar inom kategorin försäkring och KPA Pension i kategorin pension i årets utgåva av undersökningen Sustainable Brand Index.
På torsdagen publicerades rapporten Sustainable Brand Index 2024 för Sverige. Undersökningen har genomförts bland konsumenter sedan 2011 och visar hur olika varumärken uppfattas av konsumenter när det gäller hållbarhet.
Det svenska varumärke som rankas allra högst i undersökningen är Änglamark, Coops varumärke för ekologiska varor. Därnäst följer Grumme, Folkhälsomyndigheten och Systembolaget.
Inom kategorin försäkring — med vilket väl ska förstås skadeförsäkring — toppar Länsförsäkringar följt av Folksam, Agria, Trygg-Hansa och If.
Länsförsäkringar Östgötas VD Åsa Röhs ger denna kommentar i ett pressmeddelande från Länsförsäkringar:
— Det är såklart hedrade att få konsumenternas förtroende kring vårt hållbarhetsarbete. Länsförsäkringar jobbar aktivt för att vara en ansvarsfull samhällsaktör och den här utmärkelsen visar att våra insatser kring hållbarhet ger resultat.
— Vår breda verksamhet inom bank, pension och försäkring innefattar hållbarhetsinsatser inom flera områden. Det handlar bland annat om skadeförebyggande och hälsofrämjande insatser, liksom ett ansvarsfullt investeringserbjudande. Vi har dessutom en unik möjlighet att genom vår lokala närvaro i hela landet vara delaktiga insatser som gör skillnad i det lokala samhället.
På bruttolistan över samtliga jämförda varumärken ligger Länsförsäkringar på plats 30 av de drygt 400 varumärken som ingår i jämförelsen, ett rejält kliv uppåt jämfört med förra året då Länsförsäkringar placerades sig på plats 50.
I kategorin pension ligger KPA i topp, precis som tidigare. Ja, det är faktiskt trettonde året i rad som KPA Pension placerar sig på förstaplatsen i kategorin. AMF återfinns på andra plats i kategorin, följt av SPP, Skandia och Alecta.
— Hållbarhet är en av KPA Pensions viktigaste grundpelare och vi arbetar långsiktigt med ett tydligt hållbarhetsfokus i alla delar av vår verksamhet. Priset är ytterligare en bekräftelse på att våra kunder i kommun- och regionsektorn uppskattar vårt hållbarhetsarbete. Vår prioritet är alltid att ge kunderna en bra pension samtidigt som den investeras med omsorg om hur det påverkar människor och miljö, säger Anna Johansson, chef för marknad och kommunikation på KPA Pension, i en kommentar.
KPA Pension hamnar på plats 75 i bruttolistan över samtliga varumärken, ett mindre tapp från förra året då man placerade sig på plats 68.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.