KO förbjuder överord i Hedvigs reklam för djurförsäkring
Konsumentombudsmannen meddelar i dag att förbud vid vite har utfärdats mot formuleringar i Hedvigs djurförsäkringsreklam där det bland annat hävdas att försäkringen har marknadens bästa skydd.
I reklamen sägs även att man som hund- eller kattägare kan känna sig trygg med att byta försäkring för sitt husdjur.
KO har reagerat mot formuleringar i reklamen, och förbjuder nu försäkringsbolaget att använda vad KO menar är överord.
Ifall företaget skulle bryta mot myndighetens förbud och upprepa marknadsföringen, utan att kunna visa att påståendena stämmer, riskerar företaget därmed ett vite på 700 000 kronor.
— Reklamen riskerar att påverka djurägare att tro att just företagets försäkringar är de bästa på marknaden, och att det är helt riskfritt att byta försäkringsbolag. KO anser att påståendena är vilseledande på ett sätt som strider mot marknadsföringslagen och att de ska förbjudas, heter det i informationen från KO.
Sedan KO har kommit med sitt påpekande har Hedvig, enligt KO, upphört med den ifrågasatta marknadsföringen.
Företrädare för Hedvig säger i en kommentar till Sak & Liv att man tar KO:s beslut på stort allvar och skärper rutinerna på området.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av KO:s beslut om vitesföreläggande.