Dina Försäkringar: Bedrägerierna mot äldre fortsätter att öka

• ”Trots att det totala antalet bedrägerier minskade något, är antalet anmälningar fortfarande på historiskt höga nivåer. Samtidigt ser vi att vissa typer av bedrägerier, som exempelvis romansbedrägerier, fortsätter att öka”, säger Mia Winberg.
Under årets första sex månader ökade flera typer av bedrägeribrott, bland annat romansbedrägerier och kortbedrägerier mot äldre, enligt en sammanställning från Dina Försäkringar.
Statistiken baseras på preliminära siffror från Brottsförebyggande rådet.
Första halvåret rapporterades 112 698 bedrägerier. Visserligen är det en nedgång med 2 procent jämfört med motsvarande period förra året, men jämfört med 2022 är det en ökning med hela 24 procent.
Och även om det har skett en viss nedgång totalt sett av bedrägerier jämfört med föregående år, ökar vissa typer av bedrägerier. Dit hör romansbedrägerier som har gått upp med 11 procent och befogenhetsbedrägeri — där en person utnyttjar sin position för att lura andra — som har ökat med 10 procent.
— Trots att det totala antalet bedrägerier minskade något, är antalet anmälningar fortfarande på historiskt höga nivåer. Samtidigt ser vi att vissa typer av bedrägerier, som exempelvis romansbedrägerier, fortsätter att öka. Bakom dessa bedrägerier ligger ofta internationella nätverk. De riktar in sig särskilt mot sårbara individer, som äldre personer eller de som nyligen genomgått en skilsmässa eller förlorat sin livspartner. Det är en extremt cynisk verksamhet, säger Mia Winberg, försäkringsexpert på Dina Försäkringar, i en kommentar.
Den vanligaste typen av bedrägeri är annars kortbedrägeri utan fysiskt kort, det vill säga stulna kortuppgifter på nätet. Denna typ av bedrägerier står för över 40 procent av samtliga anmälda bedrägeribrott.
Anmälningar som avser bedrägerier mot äldre och personer med funktionsnedsättning ökade från 175 till 210 vilket är den högsta siffran hittills.
— Om du misstänker bedrägeri, börja med att kontakta din bank för att spärra alla dina konton och anmäla den misstänkta transaktionen. Det är även viktigt att göra en polisanmälan. Banken utreder fallet, och om de anser att det rör sig om en obehörig transaktion finns det möjlighet att få ersättning. Om banken säger nej, kan du alltid klaga och be dem att ompröva beslutet. Om de inte ändrar sig, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden eller ta ärendet vidare till domstol, säger Mia Winberg.