Stort intresse för JUNO AI: tidsbesparing, effektivitet och enkel tillgång till juridisk information lockar
Norstedts Juridik och Karnov Group har tillsammans med marknadsundersökningsföretaget Ipsos genomfört en omfattande undersökning för att kartlägga intresset och behovet av AI-lösningar inom den skandinaviska juristbranschen. Med över 1000 webbintervjuer i Sverige och Danmark syftade undersökningen till att identifiera vilka funktioner i JUNO AI som ger högst värde och önskad framtida funktionalitet.
Brett intresse oavsett yrkesroll
Mer än 9 av 10 tillfrågade, oberoende av kundgrupp, organisationstyp eller yrkesroll, visade ett intresse för tjänsten. Den främsta anledningen är AI-lösningens förmåga att spara tid, öka effektiviteten och ge snabb tillgång till juridisk information. Karin Nilsson, Insight Manager på Norstedts Juridik och Karnov Group, kommenterar att många jurister ser JUNO AI som en hjälp för snabb insikt i nya juridiska områden.
— Många av våra kunder pekar på att JUNO AI kan ge snabba svar på enkla frågor, vilket sparar värdefull tid. Förmågan att utföra djupgående juridisk research framhålls också som en viktig fördel och JUNO AI:s breda tillämpbarhet gör den relevant för alla juridiskt yrkesverksamma, oavsett kompetensnivå. Vår AI-tjänst kommer också kunna vara till hjälp för de som inte är juridiska experter, då den kan ge en trygghet och en möjlighet att enklare tillgodogöra sig olika typer av juridiskt material. Då kan tjänsten vara ett verktyg för att snabbt utöka sin kunskap och skapa förståelse för nya rättsområden, berättar Karin.
Stöd för juridisk research och enklare arbetsflöden
Majoriteten av respondenterna ser JUNO AI som ett användbart verktyg för alla som redan använder JUNO. De uppskattar särskilt effektiviteten, snabbheten och den breda tillgången till juridisk information.
Inför lanseringen av JUNO AI testades tjänsten av ett urval kunder i deras dagliga arbete, där responsen var övervägande positiv. Många såg AI-tjänsten som en naturlig förlängning av sina befintliga verktyg och rapporterade en tydlig förbättring i arbetsflödet och tidsbesparingar. En respondent från Sveriges Domstolar uttryckte att tjänsten både effektiviserar och förenklar arbetet, samtidigt som mänsklig juridisk kompetens behövs för att verifiera resultaten.
Viktigaste funktionerna och framtida önskemål
Undersökningen visade att de mest uppskattade funktionerna i JUNO AI är att snabbt hitta svar på juridiska frågor, skapa checklistor, utkast till avtal och rättsutredningar samt ge översikter över olika rättsområden och rättsregler. Funktioner som möjligheten att sammanfatta juridiska dokument och hjälp med djupgående juridiska resonemang tillhör också de mest efterfrågade.
Ett särskilt önskemål inför framtiden är att AI-tjänsten ska kunna hjälpa till med att formulera juridiska argument. Kunderna efterfrågar också att kunna använda sina egna juridiska dokument som källor och automatiserade beslutsstöd baserade på juridiska dokument.
Behov av utbildning och träning i AI-användning
Många respondenter ser ett ökat värde i AI-tjänsten om fler funktioner adderas men efterfrågar samtidigt utbildning och träning för att säkra korrekt användning.
— Vissa av våra kunder uttrycker en oro för AI-genererade fel och påtalar ett behov av ytterligare kunskap i hur man bäst verifierar den AI-genererade informationen, såväl som kunskap i hur man bäst ska prompta (formulerar frågor) för att få optimal och korrekt information av AI-tjänsten, säger Karin.
Norstedts Juridik och Karnov Groups undersökning visar att intresset för AI-lösningar som JUNO AI är starkt inom juridiken i både Sverige och Danmark. AI-teknik kan bli ett värdefullt verktyg för att effektivisera juridiskt arbete och göra juridisk information mer lättillgänglig. Samtidigt är det viktigt att arbetsgivare och leverantörer samarbetar för att erbjuda användarna rätt stöd och skapa trygghet i användningen av AI.
Läs mer om Norstedts Juridiks AI-tjänst här.