Söderberg: Tryg och Storebrand är Norges mest hållbara bolag
Tryg Forsikring är Norges mest hållbara skadeförsäkringsbolag och Storebrand är Norges mest hållbara livbolag, enligt Söderberg & Partners rapport om de norska försäkringsbolagens hållbarhetsarbete.
Det är tredje året i rad som Söderberg & Partners genomför en analys av hållbarhetsarbetet i försäkringsbolag i Norge. Årets rapport bygger på analyser av hållbarhetsarbetet i 15 sakförsäkringsbolag och 5 livförsäkringsbolag.
— Syftet med analysen är att göra det lättare för våra kunder att välja hållbara alternativ. Samtidigt vill vi bidra till att branschen i ännu större utsträckning sätter fokus på hållbarhet, säger Anarkali Barua, hållbarhetsansvarig och analytiker på Söderberg & Partners Norge.
— Det är viktigt att poängtera att vi gör det här för att lyfta fram de bra och skapa en dialog med de som kan förbättra. Analysen fokuserar på de områden som vi tror gör en faktisk skillnad när det kommer till miljöns påverkan på vår planet.
Inom skadeförsäkring undersöks i vilken utsträckning försäkringsbolagen integrerar hållbarhet i skadereglering, riskanalyser och upphandlingar och fokuserar på skadeförebyggande åtgärder. Söderberg & Partners ger grönt betyg till hållbarhetsarbetet i 2 av de 15 analyserade skadeförsäkringsbolagen: Tryg Forsikring och Storebrand Forsikring. Allra högst betyg får Tryg Forsikring som utnämns av Söderberg & Partners till årets vinnare när det gäller hållbarhetsarbete i skadeförsäkringsbranschen.
— Tryg har integrerat hållbara lösningar i våra produkter och tjänster. Vi reparerar snarare än byter ut och använder återvunnet material där det är möjligt. Här har vi ett gott samarbete med skadesaneringsföretag och bilverkstäder. Vi tar även in förebyggande åtgärder i försäkringarna för att minska och begränsa omfattningen av skador, säger Trygs landschef i Norge Espen Opedal i en kommentar.
Bland livförsäkringsbolag är Storebrand Livsforsikring och Nordea Liv är de enda två bolag som får grönt ljus i årets analys. Bäst betyg av dessa två får här Storebrand, som bedöms ha intagit en ledande roll när det gäller hållbar ekonomi, och också lyfter fram hållbarhet som en konkurrensfördel och en möjlighet att skapa kundvärde.
Odd Aril Grefstad är VD och koncernchef för Storebrand. Han säger så här i en kommentar:
— Med en position som en av Nordens största kapitalförvaltare vill Storebrand vara en drivande kraft för omställning till ett hållbart samhälle. Hållbarhet är en integrerad del av företagets strategi och vi genomför detaljerade analyser, kvartalsvis genomlysning och har höga krav på både interna och externa fondförvaltare.
— Våra investeringar styrs av tydliga klimatmål som rapporteras till styrelsen och vi har en tydlig strategi för att minska vår egen verksamhets fotavtryck. Dessutom har vi hårda krav på hållbarhet i försörjningskedjan, med ambitionen om nettonoll år 2050.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten om hållbarhet i norska skadeförsäkringsbolag och här om hållbarhet i norska livförsäkringsbolag.