Mats Jarl:Enkelhet och transparens avgörande för Lysa Lifes framgång
Under det första året har Sveriges nyaste livbolag kommit upp i en volym om 3 miljarder kronor — och Lysa Life räknar med fortsatt tillväxt under 2025 när bland annat lanseringen av den nya produkten för flytt av fribrev får genomslag. Det är enkelheten och transparensen har varit avgörande för Lysa Lifes framgångar under 2024, berättar VD Mats Jarl för Sak & Liv.
I oktober 2023 fick fondförsäkringsbolaget Lysa Life koncession från Finansinspektionen. Den 6 december samma år registrerades bolaget för direktförsäkringsrörelse i Sverige i livförsäkringsklass III, fondförsäkring.
Därmed är Lysa Life Sveriges allra nyaste livförsäkringsbolag!
Lysa Life ingår som ett helägt dotterbolag i robotrådgivningskoncernen Lysa Group som grundats av Patrik Adamson och Emilie Andersson. Lysa Group har i dag drygt 160 000 kunder i Sverige, Finland, Danmark och Tyskland och cirka 43 miljarder kronor under förvaltning. Större ägare vid sidan av grundarna är investmentbolaget Neudi & Co, Nicklas Storåkers och H&M-familjen Persson via direktägande och bolag.
VD för Lysa Life är Mats Jarl som har arbetat inom Lysa-koncernen sedan 2019 och tidigare bland annat varit stabschef vid Hjerta. Styrelseordförande är Patrik Adamson och styrelseledamöter Kristina Ensgård, Marita Lindberg, Helena Palmgren, Henrik Teneberg. Peter Sjöberg och Jessica Sædén.
I början av förra året drog bolaget ingång sin verksamhet. Försäkringarna förmedlas formellt av systerbolaget Lysa AB och Lysa har satsat på helt digitala processer för att teckna försäkring.
Sedan start har Lysa Life erbjudit produkten företagsägd kapitalförsäkring. Kapitalförvaltningen sker via portföljförvaltningm i systerbolaget Lysa AB och medlen placeras i fondandelar via systerbolaget Lysa Fonder AB. Bolaget tar ut en årlig försäkringsavgift på 0,2 procent av försäkringskapitalet. Till det kommer avgift till Lysa AB för portföljförvaltningen och fondförvaltningen, samt i förekommande fall en riskpremie för återbetalningsskyddet.
Under hösten har Lysa Life även lanserat en produkt för inflyttade fribrev av tjänstepension och privat pension.
Sak & Liv har talat med VD Mats Jarl om det Lysa Lifes första år och planerna inför framtiden.
Grattis till ettårsdagen! Hur skulle du beskriva året som har gått för Lysa Life?
— Det har gått över förväntan, både sett till volym, och hur bra allt har gått för oss. Vi har erbjudit vår företagsägda k-försäkring sedan den 2 januari 2024 och flödena har varit starkare än vi trodde. Utöver det har vi haft en beta för vår fribrevsprodukt sedan juni och har testat flyttflödet noga så att det som sker bakom kulisserna ska fungera riktigt bra. Vi känner också en trygghet i att saker och ting fungerar som de ska, i och med att vi har investerat mycket tid i processerna och att bygga upp egna system. Om vi tror att vi kan bygga något själv till en försvarbar kostnad, så gör vi det och får god kontroll över systemen.
— En framgångsfaktor är unikiteten i vårt erbjudande. Vi har arbetat mycket för att det ska vara lätt att göra rätt med sitt sparande. Vi vet att många unga i dag ligger med en för för låg andel aktier och många äldre med en för hög andel. När du flyttar pensionen till oss kan du inte välja helt fritt hur pengarna ska förvaltas. Vi har försökt skapa enkelhet genom bland annat en automatisk ombalansering där vi tillåter att kunden avviker i viss mån från den rekommenderade aktieandelen — men inte hur mycket som helst. Kontentan är att när du flyttar till oss är det ganska svårt att göra fel.
Vad har varit roligast med att starta bolaget hittills?
— Jag har ju jobbat med det här projektet i över tre år, det vill säga långt innan vi fick koncessionen. Det är alltid positivt att se att kunderna tycker om vårt erbjudande när vi nu har lanserat det! Något som har varit väldigt roligt är också att få fördjupa sina kunskaper i livförsäkringsrörelse. Tidigare kunde jag en hel del om försäkringsdistribution men inte lika mycket om att driva ett försäkringsbolag, och det är roligt att lära nytt.
Vilka är de största positiva överraskningarna och vad har varit de största besvikelserna?
— Det mest positiva är att känna att det team vi har fått på plats är fenomenalt! I dag har vi ett kärnteam som driver försäkringsbolaget och har även ett mycket gott samarbete med Lysa avseende utveckling och distribution. Vi har också en mycket engagerad styrelse som är proffsig och van att hantera denna typ av nystartade verksamheter.
— Det ”tråkiga” svaret när det gäller besvikelser är att vi inte har haft anledning att känna oss besvikna över något alls hittills. Det är däremot tråkigt att den svenska flyttmarknaden är så trögrörlig och ibland aktivt försvårar för kunder som vill flytta till ett alternativ som passar dem bättre, och på grund av lägre avgifter och att investeringarna har rätt risk kan ge kunden en bättre pension.
Vad kan du berätta konkret i dag om antalet kunder och förvaltat kapital?
— Vid årsskiftet kommer vi att ha ungefär 3 miljarder kronor under förvaltning, det är en siffra som vi snart kommer att rapportera in officiellt. Det handlar i dag nästan uteslutande om k-försäkringsprodukten.
Ni har i dag en kostnad på 0,2 procent av kapitalet årligen. Hur konkurrenskraftiga skulle du säga att era avgiftsnivåer är?
— Det återstår att se! Vi har ju konkurrenter därute som på papperet erbjuder ett kostnadsfritt försäkringsskal. Men då behåller de å andra sidan hela kickbacken själva. För mig är det viktigt att vi är transparenta om våra avgifter och att vi inte alls arbetar med kickbacks så att kunden alltid vet vilket moment i sin investering hen betalar för.
Nu går Lysa in på sitt andra år. Hur ser förväntningarna ut inför 2025?
— Det är jätteviktigt att vi levererar 2025 på den flyttprodukt som vi nu har släppt. Vi har försökt att få till en så smidig upplevelse som möjligt rakt igenom, och har ett väldigt kompetent team som hanterar flyttärenden. I övrigt har vi inte några större produktsläpp inplanerade utan det gäller att iterera på det vi redan har och se till att allting blir lite bättre efterhand. Vi hoppas till exempel kunna arbeta med fler användningsområden kopplade till k-försäkringen, som direktpension, och trimma vår flyttjänst ytterligare.
Kan du berätta hur målen ser ut på sikt för Lysas del?
— Det är svårt att sätta siffror på våra mål. Vårt fokus är att göra en produkt som kunderna gillar. För Lysa Group som helhet har det varit en framgångssaga att många berättar för vänner och bekanta om oss. Koncernen omsätter nu cirka 100 miljoner kronor på årsbasis och det är ungefär där kostnaderna ligger.
Och när kommer Lysa Life kommer att visa positivt resultat?
— Förmodligen något senare än så. Men jag kan inte säga än om det blir under 2025, 2026 — eller 2027 för den delen.
Var finns den största potentialen för Lysa Lifes del framöver?
— Den största potentialen ligger i våra egna kunders engagemang. Vi har ingen extern distribution utan förlitar oss helt och hållet på Lysas egen kundbas. Det handlar om Lysas mission att det ska vara ”lätt att spara rätt”.
Vilka faktorer skulle du säga är viktigast för att Lysa Life ska lyckas uppnå målen?
— Vi tycker oss se att vi har byggt produkter som folk tycker om. Konverteringsgraden är hög och det gäller att vi ska kunna fortsätta att leverera på den, och ha en bra hantering så att kunderna får en bra upplevelse rätt igenom. Sedan finns det förstås också externa faktorer som vi inte kan påverka lika mycket.
— Det allra viktigaste är kanske att vi fortsätter att fokusera på enkelhet. Vi har god kännedom om vår kundbas och vet att många — både privatkunder och företagare — tycker att det är svårt att veta hur man ska placera sina pengar. Ungefär 80 procent av de tillfrågade kunderna vet inte vad de betalar i avgifter. Vi har byggt upp en tilltro hos kunderna genom att vara enkla och transparenta och ha kostnader på en vettig nivå. Jag tror att det är enkelheten som har varit avgörande för oss hittills och tror att det är detta som ger fortsatt tillväxt under 2025, säger Mats Jarl till Sak & Liv.