Jan Hedestam går från Lumera till Försäkringsfabriken

• ”Jag ser stora möjligheter för Försäkringsfabriken att effektivisera många av de processer kring finansiell rådgivning som idag hanteras manuellt, tar lång tid och skapar osäkerhet”, säger Jan Hedestam.
Försäkringsfabriken meddelar att man nu stärker sitt team med Jan Hedestam som affärsutvecklare. Han påbörjar sin nya anställning under mars.
Han kommer närmast från en roll som Product Marketing Manager på Lumera och har tidigare bland annat haft ledande befattningar inom marknadsföring och affärsutveckling på Itello och IRM Business Innovation.
Avsikten är att han i sin nya roll ska ansvara för att vidareutveckla Försäkringsfabrikens plattform och skapa nya tjänster som bygger på befintlig infrastruktur. Ett viktigt fokus framåt blir expansion inom nya områden, bland annat sakförsäkring där Försäkringsfabriken redan har attraherat nya kunder.
— Jag ser stora möjligheter för Försäkringsfabriken att effektivisera många av de processer kring finansiell rådgivning som idag hanteras manuellt, tar lång tid och skapar osäkerhet. Nya regelverk från EU ställer ökade krav på transparens och informationsdelning, både vad gäller personlig och finansiell information. Försäkringsfabrikens starka erbjudande, position och kompetenta medarbetare ger oss en gedigen grund för att utveckla befintliga tjänster och skapa nya tillsammans med branschens aktörer, säger Jan Hedestam i en kommentar.
Pierre Schuster är VD för Försäkringsfabriken. Han säger så här i sin kommentar:
— Jans rekrytering är ett viktigt steg för Försäkringsfabriken. Hans breda erfarenhet inom försäkring och IT passar perfekt för våra ambitioner. Med hans kompetens stärker vi vår position som en ledande kraft i digitaliseringen av försäkringsbranschen.
Försäkringsfabriken erbjuder bland annat it-lösningar för bank och försäkring; försäkringsadministration bland annat kring fullmakter och konsulttjänster med handläggare och itspecialister inom pensions- och försäkringsområdet. Under 2023 hade Svenska Försäkringsfabriken i Umeå AB en omsättning på 54,4 miljoner kronor och ett resultat efter finansnetto på 23,5 miljoner kronor.