Sveland går in som huvudsponsor till fälttävlansserien Sugar Cup

• Sugar Cup har arrangerats sedan 2009. Med start säsongen 2025 och tre år framåt går Sveland Djurförsäkringar in som ny huvudsponsor.
Sveland Djurförsäkringar meddelar att man går in som huvudsponsor för fälttävlansserien Sugar Cup som drar i gång senare under våren. Samarbetetsavtalet sträcker sig över tre år.
Sugar Cup arrangeras på ett femtiotal platser i Sverige, från Ångermanland i norr till Skåne i söder, och riktar sig till barn och ungdomar upp till 18 år som rider ponny.
Förra året genomfördes 1 200 starter i träningsseriens grundomgångar. Alla ryttare som deltar vid minst två tillfällen är välkomna till en regionfinal, och därifrån går de 40 främsta vidare till riksfinalen som hålls i slutet av sommaren.
Sugar Cup startades år 2009 av Pernilla Linder Velander tillsammans med maken Ted Velander. De framhåller att säkerhetstänket är a och o i arrangemangen. Träningen sker under ledning av auktoriserade tränare och ryttarna lär sig att träna på ett hållbart sätt.
— När man lär sig rätt från början blir ridningen säkrare. God ridning är den viktigaste säkerhetsaspekten, säger Pernilla Linder Velander i en kommentar.
Sveland betonar att det känns det viktigt och meningsfullt att vara delaktiga i ett sammanhang där unga ryttare i början av sin karriär får chansen att prova på sporten fälttävlan under säkra former.
— Som försäkringsbolag tycker vi det är viktigt att unga ryttare får en bra och säker grundutbildning. Vi anser också att rätt kunskap är viktigt för att kunna ta hand om sin ponny på allra bästa sätt, säger Therese Wijkmark, försäljningschef häst på Sveland Djurförsäkringar, i sin kommentar.
Tidigare har bland andra Agria varit huvudsponsor för Sugar Cup.