Ny konkurrensutredning pekar på problem med vagnskadegarantin

• Utredaren Eva Edwardsson överlämnade betänkandet ”Förbättrad konkurrens i offentlig och privat verksamhet” till energi- och näringsminister Ebba Busch.
Vagnskadegarantin lyfts i den nya utredningen ”Förbättrad konkurrens i offentlig och privat verksamhet” fram som ett exempel som leder till bristande konkurrensförhållanden .
Den 7 mars överlämnades betänkandet ”Förbättrad konkurrens i offentlig och privat verksamhet” till energi- och näringsminister Ebba Busch.
Utgångspunkten för utredningen är att god konkurrens är en viktig förutsättning för att skapa produktivitet, ökad tillväxt, ekonomiskt välstånd och konkurrenskraft är att det råder en effektiv konkurrens på marknader där företagen bedriver verksamhet.
Utredningen har i betänkandet har tagit ställning till följande frågor:
- Bör ett nytt, bredare konkurrensverktyg för Konkurrensverket införas i svensk rätt?
- Bör det införas en informationsplikt för företagskoncentrationer som i dag inte omfattas av anmälningsplikt?
- Kan reglerna om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet effektiviseras?
I betänkandet föreslås en ny lag om offentlig säljverksamhet med skärpta bestämmelser som ersätter de nuvarande reglerna i konkurrenslagen. Ett annat förslag är en ny, utvidgad befogenhet för Konkurrensverket att utreda konkurrensproblem på olika marknader och besluta om konkurrensfrämjande åtgärder. Utredningen föreslår att huvuddelen av reglerna ska träda i kraft den 1 augusti 2026
— Osund konkurrens hämmar entreprenörskap och tillväxt. Det drabbar inte minst små och medelstora företag, där offentliga aktörers säljverksamhet har en stor lokal påverkan. Villkoren för offentlig och privat säljverksamhet måste därför bli mer likartade och hinder för en fungerande konkurrens på marknader kunna tas bort, sade Ebba Busch i samband med att betänkandet överlämnades.
Av intresse för försäkringsbranschen är att betänkandet bland annat pekar ut vangskadegarantin som problematisk ur konkurrenssynvinkel.
Så här heter det i utredningen om vagnskadegarantin, under rubriken ”Nätverk av vertikala avtal och branschpraxis”:
”I Konkurrensverkets rapport Makten över bilen påtalar verket att den så kallade vagnskadegarantin, en försäkring som ingår vid köp av nya motorfordon, leder till en hård styrning av reparationer och service på nyare bilar till märkesverkstäder.290 Oberoende verkstäder som inte är auktoriserade av biltillverkaren har därmed svårt att träda in på marknaden och konkurrera med märkesverkstäderna.”
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av betänkandet.