Embedded Insurance-förmedlaren Tillit lanseras även i Sverige

• Under en enda dag efter lanseringen i Sverige sålde Tillit Forsikring hela 12 000 försäkringar via Plick.
Nu lanserar den norska embedded insurance-förmedlaren Tillit Forsikring sin första försäkringsprodukt i Sverige! Lanseringen markerar enligt Tillit starten på en europeisk expansion.
Tillit startade sin verksamhet år 2021 med inriktning på försäkringslösningar kopplade till begagnatmarknaden. Inledningsvis fokuserade man på begagnad elektronik där en försäkringslösning kan hjälpa kunden att känna sig trygg med att man inte kastar pengarna i sjön om det visar sig att den begagnade elektroniken inte fungerar som tänkt.
— Vår vision är att skapa trygghet på den digitala andrahandsmarknaden. När köpare och säljare känner sig trygga ökar både förtroendet och omsättningen. Det gynnar både plattformarna och samhället som helhet. Vi vill göra det enklare och säkrare att välja begagnat framför nytt, säger Erik Skaar, VD och grundare av Tillit Forsikring, i en kommentar.
— Vi ser en tydlig trend: Fler och fler vill göra hållbara val och köpa begagnat, men många tvekar på grund av osäkerhet. Vad händer om föremålet är skadat, inte fungerar som i beskrivningen eller aldrig dyker upp? Med vår försäkring minskar vi den risken — och eliminerar helt det viktigaste hindret för att köpa begagnat.
Till att börja med arbetade Tillit med styckesålda försäkringar. Efterhand har man övergått till att erbjuda embedded insurance-lösningar där garantiförsäkringen ingår i checkouten på sajten, under produktnamnet ”Fiks ferdig”.
Tillit fick tidigt ett samarbete med norska Finn.no — motsvarigheten till svenska Blocket — och har även fått in Schibsted som delägare.
Tillit erbjuder i dag, förutom i Norge, försäkringar i Finland och i Danmark. I Finland samarbetar man med Tori och i Danmark med DBA — båda dessa bolag ingår liksom Finn.no i Schibstedt Marketplaces — och ser sig som en ledande försäkringsleverantör för marknadsplatser i Norden för digitala begagnade prylar. Antalet sålda försäkringar sedan starten närmar sig vid det här laget en halv miljon.
Lanseringen i Sverige sker i samarbete med Plick som beskriver sig som Sveriges största nischmarknad för begagnade — eller ”reloved” — kläder, skor och accessoarer. Tillits försäkring mot dolda fel börjar gälla 24 timmar efter att varan har mottagits, när ordinarie köparskydd inte längre gäller, och gäller därefter inledningsvis i 14 dagar. De första försäkringarna i samarbete med Plick såldes i slutet av mars.

• Erik Skaar
— Plick är den första nischmarknadsplatser för kläder, skor och accessoarer som vi samarbetar med, och vi kan redan se att intresset verkar lika stort som för att försäkra begagnad elektronik, säger Erik Skaar.
Sverigelanseringen kan samtidigt ses som startskottet för en vidare expansion i Europa för Tillit.
— Det är naturligt att ta steget ut i Europa när vi har visat att konceptet fungerar i Norden. Det finns ingen anledning till att det här inte skulle fungera lika bra på de stora europeiska plattformarna. Vi räknar med att vi har en europeisk produkt klar inom ett år, säger Erik Skaar.
Tillit beskriver i dag sig själv som en möjliggörare för cirkulär ekonomi. Genom att sänka risken och öka säkerheten bidra man till att fler väljer att handla begagnat.
– Vi tror på en framtid där det är lika säkert att köpa begagnat som att köpa nytt. När osäkerheten undanröjts blir andrahandsmarknaden ett attraktivt alternativ för många fler. Försäkringar är nyckeln som gör detta förtroende möjligt, säger Erik Skaar.
Den tanken ligger ju nära affärsidén hos svenska Omocom. Hur ser ni på konkurrenssituationen med dem?
— Embedded insurance börjar bli något av ett ”crowded space”. Det är inte lika många som väljer att i första hand arbeta med begagnade produkter. Men vi fokuserar inte så mycket på konkurrenterna. Vi har blicken riktad på Kontintentaleuropa, bland annat Frankrike, Italien och Östeuropa. De stora aktörer som finns där inom second hand-försäljning har i dag inga liknande försäkringsprodukter på plats. Vi tror att det finns utrymme för flera aktörer på marknaden, säger Erik Skaar.
När räknar ni med att kunna visa upp svarta siffror?
— Vi räknar med att vi har ett positivt resultat under loppet av 2026. Vi kunde nästan ha haft det i dag på våra befintliga marknader, men vi är samtidigt inriktade på tillväxt.
Vilka faktorer skulle ni säga är avgörande för att lyckas i era expansionsplaner?
— Tid är det absolut viktigaste för att klara av konkurrenssituationen. Det är många aktörer som är klara för att integrera den typen av lösning vi har. Ett giftermål mellan second hand och försäkring är naturligt och vi vet att det kommer att ske — antingen med oss eller med någon annan. Vi är i dag relativt ensamma om att sälja så pass offensivt på den europeiska marknaden som vi gör, så vi tror att vi har goda förutsättningar att lyckas.
Fakta om Tillit Forsikring
Tillit Forsikring grundades ursprungligen 2017 och lanserade sina första försäkringsprodukter år 2021. Bolagets grundare och VD är Erik Skaar, medgrundare är Elias Voll Ottosen. Styrelseordförande — tillika investerare — är Anders Skar som tidigare ledde Nordnets satsning i Norge. Huvudkontoret är beläget i Oslo.
Bolaget har i dag åtta anställda och säljer cirka 30 000 försäkringar per månad tillsammans med sina samarbetspartners i Norden. Försäkringsgivare för Tillits försäkringslösningar är Eir Försäkring.
Omsättningen för Tillit Forsikring uppgick år 2023 till 1,9 miljoner NOK och resultatet uppgick till -2,5 miljoner NOK.