Så vill Finansinspektionen begränsa kostnadsuttaget vid pensionsflytt
FI föreslår nya föreskrifter som preciserar vilka kostnader som ett försäkringsbolag får ta ut i samband med att en livförsäkring flyttas eller återköps. Föreskrifterna utgår från den nya flytträttslagen som väntas antas av riksdagen senare under november.
Lagförslaget har visserligen inte antagits av riksdagen än, och det är uppenbart att en majoritet i finansutskottet inte kommer att gå helt och hållet på regeringens linje när det gäller propositionen ”En effektivare flytträtt av försäkringssparande”, bland annat om hur många år tillbaka i tiden som försäkringsbolag kan utgå ifrån när det gäller beräkningar av flytträttsavgifterna.
Men Finansinspektionen har i sina föreskrifter utgått från att huvuddelen av förslagen i propositionen kommer att gå igenom i riksdagen, vilket tycks vara ett korrekt antagande.
I förslaget till föreskrifter preciserar FI upp vilka typer av kostnader i bolaget som utgör sådana direkta kostnader för administrativ hantering, som får ingå i underlaget för avgifter.
Ett skäl till att FI menar att det finns anledning att utfärda särskilda föreskrifter om avgiftsuttaget är att begreppet ”direkta kostnader” i lagstiftningen anses svårtolkat, och att försäkringsföretagen har delvis skilda intressen i frågan.
— En följd av ett tydligare regelverk om vilka administrativa kostnader som är direkta kostnader för ett återköp eller en överföring är att det främjar enhetlighet i fråga om vilka kostnader försäkringsföretagen får beakta när de fastställer sina avgifter, och att det motverkar att andra typer av kostnader klassificeras som direkta administrativa kostnader, skriver FI i en promemoria om föreskrifterna.
Publiceringen av förslaget till föreskrifter har föregåtts av ett referensgruppsmöte i oktober 2019 med representanter från Svensk Försäkring, Brummer Life, PP Pension, Skandia Liv, Handelsbanken Liv, Folksam Liv och Nordea Liv och Pension.
Några av de kostnadstyper som får beaktas, enligt FI:s föreskriftsförslag, är personalkostnader, kostnader för porto och direkta datakostnader vid flytten — dock inte kostnader för själva datasystemen.
FI menar att konsekvenserna av de föreslagna föreskrifterna för konsumenterna som helhet kan förväntas bli små. Dock påpekar FI att ett tydligt regelverk är positivt ur konsumenthänseende och kan göra det enklare att få information om kostnaderna, vilket i sin tur kan stärka enskilda konsumenters förtroende för försäkringsbranschen.
Tanken är att föreskrifterna ska träda i kraft den 1 mars nästa år. Synpunkter kan lämnas till FI senast den 5 december.
Här kan du ta del av FI:s förslag till föreskrifter, under förutsättning att du har ett abonnemang på Sak & Liv Premium.