Johan Zethraeus tuffa mål: Fördubbla Hjerta på 36 månader
På 36 månader ska antalet förmedlare i Hjerta vara dubbelt så många som i dag. Det är det tuffa målet som Johan Zethraeus har ställt upp som nybliven VD för organisationen.
Det är ett understatement att det händer mycket i den svenska förmedlarbranschen just nu.
Säkra tar in nytt kapital från riskkapitalbolag och omstrukturerar hela verksamheten.
Tydliga satsar på storkunder och öppnar för nya typer av partnerskap.
Och Hjerta är i full gång med att förbereda sig för den nya ägarbilden, efter det att tidigare ägaren danska NewCap Holding dragit sig ur. Söderberg & Partners och East Capital kommer in som nya minoritetsägare med cirka 19 procent var av ägandet — parallellt med att samtliga cirka 60 rådgivningsbolag i organisationen erbjuds att bli delägare i Hjerta.
Nya Hjerta blir med andra ord till större delen ägt av förmedlarna samtidigt som man får in nya starka minoritetsägare som kan tillföra ny kompetens.
När detta skrivs är ombildningsprocessen är inte helt i hamn men väntas avslutas inom kort.
— Vi blir majoritetsägda av förmedlarna. Det tycker jag blir väldigt bra — det är utmärkt att vi kan erbjuda delägarskap både till befintliga och framtida medlemmar. Samtidigt backas vi upp av starka ägare och ett riktigt bra systemstöd, säger Hjertas VD Johan Zethraeus till Sak & Liv.
Det var i juni som det offentliggjordes att Johan Zethraeus lämnar Söderberg & Partners — där han varit verksam som Growth Manager sedan år 2014 — för att istället bli ny VD för Hjerta AB.
Johan Zethraeus kom att röra om i grytan rejält redan från start. Tidigare under hösten offentliggjordes att han lagt ett bud på den konkurrerande förmedlargruppen Säkra.
Nu avvisades budet och Säkra fick som har framgått kort därefter en helt annan ägarbild.
Det hindrar inte på något sätt honom från att ha kvar ambitionen att kunna växa snabbt på marknaden:
— Det var tråkigt att Säkra tackade nej till ett väldigt bra erbjudande. Jag tror på en konsolidering på marknaden på sikt. Idén är fortfarande att vi ska växa. Min målbild är att vi ska vara det ledande alternativet för förmedlare som vill ingå i en större organisation, samtidigt som de har en hög grad av självbestämmande. Vi har ett starkt inslag av entreprenörskap i organisationen — samtidigt som vi kan tillföra förmedlarna väldigt många mervärden vilket leder till flera affärer.
Vad gör att ni upplevs som det ledande alternativet?
— Det viktiga är att vi kan visa att Hjerta är en organisation som bidrar med ett stort mervärde för franchisetagarna med systemlösningar, upphandlade produkter, compliance med mera. Nu har vi fått en verkligt bra grund för den fortsatta utvecklingen.
Vilka mål ni har för tillväxten framöver?
— På 36 månaders sikt vill jag se en fördubbling av verksamheten. Det blir möjligt genom att vi har ett väldigt starkt erbjudande till medlemsföretagen där vi kombinerar ett långt drivet självbestämmandet med bra möjligheter genom den gemensamma organisationen.
— Givetvis krävs det hårt arbete — vi måste vara ordentligt synliga på marknaden både för nuvarande förmedlare och för potentiella medlemmar och det gäller att ha en löpande dialog med folk i branschen. Det kan vara tufft att starta en ny verksamhet — där vill vi kunna finnas med och stötta nya förmedlarbolag på olika sätt. Vi ska vara top-of-mind för de personer som har en idé om att någon gång starta eget på förmedlarmarknaden.
Vad var det som lockade dig mest när du valde att tacka ja till att bli ny VD för Hjerta?
— Möjligheten till tillväxt och ständig utveckling! Det är väldigt roligt att vara i en organisation som har möjlighet att växa. Visst är det en stor utmaning, men jag ser också att vi i dag har ett väldigt bra erbjudande mot marknaden. Jag tilltalas av utmaningar, jag har en entreprenörssjäl.
— I det första skedet, i juli när kom in som VD för Hjerta, gick jag igenom hela vårt erbjudande på sak, liv och värdepapper. I fas 2 såg vi till att skaffa och komplettera med det vi verkligen ville ha. Nu har vi just upphandlat ett tjänstepensionspaket som blir fantastiskt bra, och vi jobbar med flera nya upphandlingar och erbjudanden inom sak samt Hjerta Invest. Vi är på väg att få en riktigt bra verktygslåda, och nu gäller det att utnyttja det genom att knyta fler förmedlare till Hjerta!
Det fanns säkert de som tänkte att ditt intåg innebar att Söderberg & Partners tog ett grepp om Hjerta.
— Jo, jag fick den reaktionen i början. Men inte så mycket nu längre när man ser hur vi arbetar och vad vi faktiskt vill åstadkomma med Hjerta. Vi har full konkurrens på marknaden med Söderberg, däremot har vi ett samarbete när det gäller tekniken. Jag ser bara fördelar med att vi som en relativt liten aktör kan få tillgång till de allra bästa systemen som finns på marknaden. Det kan också finnas verktyg som Söderberg & Partners inte längre använder sig av, och som vi istället kan plocka upp av för att få ett försprång på marknaden.
Du har tidigare sagt att ni gärna samarbetar framöver också med Tydliga. Där finns det ju historiskt en viss motsättning med Hjerta, där många inte uppskattade den attityd som uppvisades från de danska ägarna.
— Jag hoppas att inte det hänger kvar allt för mycket. Vi har nya ägare, ny ledning och nya koncept. Det som många reagerade negativt på tidigare gäller inte längre. Vi är väldigt måna om att lyssna på våra förmedlare, inte att toppstyra dem. Hela den centrala organisationen har bara förmedlarnas bästa för ögonen, och det kommer att märkas mer och mer framöver.
Om Johan Zethraeus
Johan Zethraeus har haft en lång karriär inom svensk försäkring. Efter att ha arbetat inom Trygg-Hansa från sent 1980-tal, startade han år 1995 förmedlarbolaget JP Försäkring, knutet till JP Bank. Sedan dess har han haft en rad ledande positioner på svenska förmedlarbolag och försäkringsbolag, bland annat vid Capitalis, Nordea Liv och SEB Trygg Liv.•