Greater Thans omsättning sjönk till 3,1 Mkr fjärde kvartalet
Under fjärde kvartalet förra året sjönk omsättningen i Greater Than till 3,1 miljoner kronor, jämfört med 4,0 miljoner kronor motsvarande period föregående år. Rörelseresultatet minskade till —13,0 (—5,7) miljoner kronor. Bolaget påpekar samtidigt att antalet betalande försäkringsavtal som använder sig av bolagets teknologi har ökat med 226 procent jämfört med föregående år.
Greeater Than är ett insurtechbolag som tillhandahåller en AI-baserad lösning för pay-as-go-bilförsäkring.
En förklaring att omsättningen har sjunkit under kvartalet, trots det ökade antalet försäkrade, är att engångsintäkterna har varit begränsade under fjärde kvartalet 2019 jämfört med motsvarande period 2018. Däremot ökar de löpande intäkterna stadigt.
Kvartalets resultat har också påverkats negativt av nedskrivning av kundfordringar under fjärde kvartalet.
För helåret 2019 steg omsättningen till 15,1 (13,9) miljoner kronor. Rörelseresultatet sjönk till —29,5 (—18,9) miljoner kronor.
Bolagets VD Liselott Johansson framhåller i sin kommentar att bolaget fokuserar på global tillväxt och under 2019 etablerade samarbete med varumärkesstarka aktörer internationellt.
— Under 2019 expanderade vi internationellt och ökade antalet betalande försäkringsavtal som använder teknikplattformen Enerfy med 226 % i jämförelse med motsvarande period år 2018.
— Vi har under året och kvartalet som gått haft fortsatt fokus på långsiktig och hållbar affärsutveckling som i förlängningen säkerställer tillväxt och gynnsam lönsamhet. Vi är i en spännande tillväxtfas där vi inlett samarbeten med tunga globala aktörer, vars gemensamma strategi är att utveckla nya affärsmodeller, positionera sig i framkant och vinna nya marknadsandelar genom digitalisering. Som den potenta möjliggöraren av AI baserade tjänster som ger större kostnadskontroll och helt nya affärsinsikter, är vi en bärande länk i värdekedjan. Vårt val att prioritera samarbeten med större världsledande aktörer handlar om ett långsiktigt affärsfokus, där stabil tillväxtpotential och större skalbarhet är nyckelfaktorer. Det får vi genom ökad närvaro med starka varumärken och breddad marknadsetablering på nya internationella marknader.
Liselott Johansson beskriver det som att man är inne i en intensiv expansionsfas och ”mitt i navet av ett etablerat, väloljat och välmående eco-system av ett ökat antal starka och internationellt etablerade samarbetspartners, starka varumärken och leverantörer”:
— De närmaste kvartalen håller vi fortsatt högt tempo med starkt fokus på sjösättning och lansering i samarbeten med kända varumärken globalt. Vi och våra partners drivs av visionen att etablera effektiv AI teknologi i traditionella branscher, öppna upp för nya affärsmodeller som skapar positiva användarupplevelse men framför allt, ger våra kunder ökad lönsamhet i försäkringsportföljen. En vision som i alla avseenden gynnar vår miljö och samtidigt bidrar till en ökad trafiksäkerhet och miljömedvetenhet hos varje enskild bilförare. Ett arbete jag är stolt över att vi som team på Greater Than brinner för, driver och levererar varje dag.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av bokslutskommunikén för Greater Than.