Här är Konsumentverkets kritik mot AIG:s telefonförsäljning
Konsumentverket riktar i en skrivelse kritik mot delar av telefonförsäljningsarbetet i AIG och vill att bolaget genomför förändringar.
Bakgrunden är en granskning som Konsumentverket genomförde i höstas av hur bland annat olika försäkringsbolag uppfyller skriftlighetskravet vid telefonförsäljning.
När det gäller AIG menar Konsumentverket att det behövs åtgärder för att bolaget telefonförsäljningen ska vara i linje med de rättsliga krav som ställs.
Bland annat menar Konsumentverket att denna formulering som skickas till kunden via sms från AIG, inte är tillräckligt tydlig: ”Klicka på länken (XXX) för att kontrollera och godkänna dina personuppgifter och avtalsvillkor”.
— Texten behöver förtydligas så att konsumenten förstår att det är först genom att svara skriftligen som avtal ingås, säger Konsumentverket i sin skrivelse.
Konsumentverket anser också att AIG behöver komplettera sin anbudsbekräftelse med information om att konsumenten kan vara passiv och att inga betalningskrav i så fall uppkommer.
Vidare har Konsumentverket synpunkter på AIG:s formuleringar i samtalsmanus.
AIG anmodas nu att komma in med yttrande över Konsumentverkets synpunkter.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av hela skrivelsen från Konsumentverket till AIG.