Corona-krisen: SOS International satsar på distansbehandling
SOS International berättar i ett pressmeddelande i dag på förmiddagen att man håller igång sina konsultationer inom fysioterapi och psykologi genom att hjälpa sina klienter över telefon och video.
Tanken med att övergå från fysiska möten till konsultationer över telefon eller video är givetvis att minska risken för smittspridningen av coronaviruset, och fungerar som en skyddsåtgärd för kund och behandlare.
— Vi är fortfarande i full drift med våra vårdtjänster och upplever inte någon nedgång på grund av coronaviruset. Det beror delvis på att vi inte är påverkade av varken reserestriktioner eller övriga nedstängningar i samhället, och dels på att våra tjänster fortfarande kan erbjudas med hjälp av effektiva verktyg för distansbehandling, som telefon, video, chattfunktioner och självhjälpsprogram, säger Gustav Dahlberg, direktör för SOS Internationals Healthcare Division, i ett pressmeddelande.
Konsultationer över telefon och via video utförs av psykologer i Danmark, Sverige och Norge. Även fysioterapeuterna i det svenska nätverket erbjuder sina tjänster utan fysiska möten.
SOS International levererar hälso- och sjukvårdslösningar till bland annat offentlig verksamhet, försäkrings- och pensionsbranschen. Kunder hos företag med avtal hos SOS International kan nyttja SOS Internationals tjänster.