Sfm: Så bidrar förmedlarna med värde under corona-krisen
Svenska Försäkringsförmedlares förening har under sommaren samlat in erfarenheter från medlemsbolag om hur kunder påverkats av krisen. Enligt Sfm kan man konstatera att medlemmarna bidragit med flera konkreta värden för kunderna.
Bland de utmaningar som Sfm har sett är att kontinuitet, information och behovet av försäkringsskydd är tre områden som har utgjort högre risk för kunderna under corona-krisen 2020 än tidigare.
Sfm:s jurist, Per Johan Gidlund, kommenterar informationsinsamlingen så här:
— Trots att kontinuiteten varit en utmaning har möjligheterna att arbeta på distans varit goda bland medlemmarna och den goda IT-infrastruktur som finns mellan försäkringsförmedlare och försäkringsbolag har underlättat för kundernas löpande behov av försäkringsrådgivning. Jag skulle även särskilt vilja peka på att det flexibla kundskyddet i omsorgsplikten och god försäkringsdistributionssed, vilket är sådant som våra medlemmar känner väl och mötet med fysiska försäkringsförmedlare – oavsett om det skett via videolänk, över telefon eller bakom en plastskiva – verkar ha varit och är en stor trygghet för kunderna i tider av oroliga marknader.
— Inom sak-sidan verkar bland annat småföretagskunder såklart ha varit angelägna om att diskutera befintliga försäkringsskydd och där har våra medlemmar varit en viktig del att skapa förståelse för hur försäkring fungerar i dessa tider och underlätta för kunderna att i förekommande fall komma i kontakt med försäkringsbolaget på rätt sätt. För att trygga företagskundernas behov framåt tror jag de flesta är överens om att något form av skydd behöver komma på plats.
Informationsinsamlingen om verksamheten under corona-krisen kommer att gå vidare under hösten, och en dialog förs också löpande med Sfm:s europeiska medlemsorganisation Bipar.