Gjensidige: Sex av tio är nöjda med försäkringsbolagens ersättning
Av bilister som drabbats av en trafikskada är majoriteten nöjda med den ekonomiska ersättning de fått från sitt försäkringsbolag, visar en undersökning från Gjensidige Försäkring i samarbete med Kantar Sifo.
Enligt undersökningen — där 1 000 svenskar har svarat på frågor kring olika områden rörande försäkring — är 64 procent nöjda med skadeersättningen.
— Om man drabbas av en skada så finns det en risk att man blir besviken på skyddet i försäkringen om man inte har koll på vilket skydd den ger. Här har vi inom försäkringsbranschen en pedagogisk uppgift att se till att det är tydligt vad som ingår och vad som inte gör det. Det är en transparens som vi tror är oerhört viktig för konsumenterna, säger Markus Ljungblad, som är skadechef inom Gjensidige Försäkring.
I undersökningen anger samtidigt 15 procent att de är missnöjda med den ekonomiska ersättningen via bilförsäkringen.
— Tyvärr ser vi ibland att förväntningarna på bilförsäkringen är orealistiska i förhållande till vad man har valt för typ av skydd och vilka eventuella tillval i försäkringen som man har valt eller valt bort. När du ska teckna en bilförsäkring är det bra att tänka igenom vilka behov just du har. Fundera till exempel över om du klarar dig utan bil en period om den skulle behöva repareras på verkstad. Om svaret är nej kan det vara värt att teckna ett hyrbilstillägg, säger Markus Ljungblad.
Av de tillfrågade som drabbats av en bilskada säger 11 procent att de helst hade velat ha en mer omfattande försäkring. Endast 2 procent anger att de hade velat ha en mindre omfattande försäkring.
– Det är nästan ingen som med facit i hand önskar att de hade haft ett mindre omfattande skydd i sin försäkring. Samtidigt är det viktigt för privatekonomin att inte överförsäkra sig. Mitt råd till den som ska teckna en ny bilförsäkring är att gå in på Konsumenternas Försäkringsbyrå som jämför alla försäkringar på marknaden och som utgår från konsumentens perspektiv, säger Markus Ljungblad.