SPP: Nyförsäljningen ökade med 33% under första kvartalet
SPP meddelar i dag att nyförsäljningen under första kvartalet steg med 33 procent jämfört med motsvarande kvartal 2022.
SPP:s nyförsäljning första kvartalet uppgick till 760 miljoner kronor under det första kvartalet 2023 jämfört med 570 miljoner kronor under det första kvartalet 2022, vilket alltså motsvarar en ökning med 33 procent.
— Vi är nöjda med utvecklingen i SPP under årets första tre månader där vi visar ett stabilt resultat, en stark nyförsäljning och dessutom har levererat ett stort kundvärde i form av en positiv avkastning för våra traditionellt förvaltade produkter. Vi har haft en hög aktivitet i marknaden och ett attraktivt erbjudande som gör att fler arbetsgivare och anställda väljer SPP för sin tjänstepension under kvartalet, säger Jenny Rundbladh som är VD för SPP och ingår i Storebrands koncernledning, i en kommentar.
Inbetalda premier i SPP under kvartalet var 4 512 miljoner kronor, en ökning jämfört med första kvartalet 2022 då premieinbetalningarna uppgick till 3 633 miljoner kronor.
Resultat före skatt i SPP steg till 250 miljoner kronor under första kvartalet, jämfört med 123 miljoner motsvarande period 2022. Röreleresultatet uppgick till 157 miljoner mot 196 miljoner motsvarande period ifjol. Solvenskvoten uppgick till 163 procent den sista mars 2023.
— Det starka resultatet jämfört med samma period 2022 beror på stark nyförsäljning och därmed ökade premieinkomster, tillväxt i löpande månadspremier, förbättrat flyttnetto, men också en positiv utveckling på kapitalmarknaderna. Jag är stolt över ett gott resultat och stark leverans av teamet trots svängiga finansmarknader, säger Jenny Rundbladh.
SPP:s totala förvaltade kapital uppgick per den 31 mars till 231 miljarder kronor.
Sparande med garanti för en typkund i arbetslivsfasen avkastade under kvartalet 4,8 procent. För en typkund som uppnått pensionsålder var avkastningen 3,6 procent. Avkastningen för fonden SPP Mix 80 i fondförsäkring, representativ för sparare i arbetslivsfasen, uppgick till 5,8 procent. Avkastningen i SPP Mix 20, representativ för sparare i pensionsålder, uppgick till 2,7 procent.
Storebrandkoncernen som helhet rapporterade att det förvaltade kapitalet vid utgången av kvartalet uppgick till rekordnivån 1 111 miljarder NOK. Resultatet efter skatt uppgick till 781 miljoner NOK, en nedgång jämfört med första kvartalet 2022 då resultatet var 983 miljoner NOK.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Storebrandkoncernens kvartalsrapport.