Konsumentverket kritiserar Länsförsäkringars förköpsinfo

Trots att Konsumentverket tidigare har anmärkt på Länsförsäkringar förköpsinformation om kapitalförsäkringar, har bolaget inte gjort tillräckligt förbättring av informationen, menar Konsumentverket efter en granskning

Konsumentverkets granskning är en uppföljning på ett tillsynsärende från 2016 då verket ansåg att Länsförsäkringars villkor var oskäliga och informationen bristfällig. Länsförsäkringar förklarade då att man skulle ändra sin information enligt Konsumentverkets önskemål. 

Men när Konsumentverket nu gör en uppföljning på sin granskning, visar det sig att det kvarstår brister i förköpsinformationen för kapitalförsäkringarna Reflex Sparförsäkring och Reflex Fondkapital. Det handlar bland annat om att det saknas information om att kunden kan vända sig till konsumentvägledare eller till Konsumentverket med eventuella klagomål, något som Svensk Försäkring rekommenderar sina medlemsföretag att ha med i förköpsinformationen. 

Länsförsäkringar har nu fram till den 30 mars på sig att svara på kritiken. 

I en tidigare version av artikeln framstod det som om kritiken riktades mot Länsförsäkringar Liv. Korrekt information är att de produkter som berörs ligger i Länsförsäkringar Fondliv. 

Här kan du som har ett Sak & Liv Premium-abonnemang läsa Konsumentverkets brev med kritik mot Länsförsäkringars förköpsinformation. 

22 mars, 2018
Gunnar Loxdal
0706946048