KoV klagar på otydlig information vid försäkringsdistribution

Det finns brister när det gäller tydligheten i informationen till kunderna i samband med att man tecknar en försäkring, visar en färsk granskning från Konsumentverket. Samtidigt konstaterar myndigheten att försäkringsdistributörerna är väl informerade om den nya lagstiftningen och överlag följer regelverket.
Konsumentverket har under våren genomfört en granskning av försäkringsdistributörers information till konsumenter, med anledning av den nya Lagen om försäkringsdistribution. Granskningen har totalt omfattat 20 försäkringsförmedlare och försäkringsbolag.
I Lagen om försäkringsdistribution finns bland annat informationsregler som ska ge konsumenter bättre förutsättningar att fatta välgrundade beslut om försäkringar. Informationsreglerna är kopplade till marknadsföringslagen som Konsumentverket har tillsyn över. Det finns även vissa andra informationsregler än de som är kopplade till marknadsföringslagen, men de berör inte Konsumentverket.
Detta är den femte granskningen som Konsumentverket har gjort när det gäller försäkringsdistribution, men den första som utgår ifrån informationsbestämmelserna i Lagen om försäkringsdistribution.
I sin granskning valde Konsumentverket ut 20 olika försäkringsdistributörer — både försäkringsförmedlare och försäkringsföretag och både stora och små företag — för en tematisk granskning av hur informationsreglerna uppfylls. Granskningen avser både skadeförsäkring och livförsäkring. Sammantaget har man undersökt sex livförsäkringsförmedlare, fem banker, tre förmedlare som jämför motorförsäkring och sex skadeförsäkringsbolag som är verksamma inom motorförsäkring.
De 20 företagen i granskningen ombads inkomma med information som lämnas till konsumenter om försäkringsdistributionen, utifrån kraven i Lagen om försäkringsdistribution. I förekommande fall ska man även lämna in de standardiserade produktfaktablad som lagen föreskriver, och berätta när och i vilken form konsumenten får denna information och informera om hur försäkringsdistributionen typiskt sett går till från första kontakt med konsumenten fram till ett ingånget avtal.
Enligt Konsumentverket följer distributörerna i stort sett det regelverk som finns. Samtidigt menar Konsumentverket att informationen överlag bör kompletteras och förtydligas.
De brister som Konsumentverket har funnit handlar dels om utformningen av informationen om konsumenters möjligheter att kostnadsfritt kunna framställa klagomål och få tvister prövade utanför domstol, dels om brister i beskrivningarna av den för försäkringsförmedlare obligatoriska ansvarsförsäkringen.
Dessutom har Konsumentverket upptäckt brister när det gäller hur och när information ska lämnas till kunden. Här noterar Konsumentverket att många försäkringsdistributörer föredrar att lämna information i digital form, trots att lagen säger att informationen enligt huvudregeln ska lämnas på papper.
Konsumentverkets granskning visar också att information om ersättningar till distributören inte alltid är utformad på ett sätt som gör att det är enkelt för en genomsnittlig konsument att förstå.
Efter granskningen kommer nu Konsumentverket att ta ställning till om man nöjer sig med återkopplingsbrev till de distributörer som har omfattats av granskningen, eller om man öppnar något tillsynsärende med anledning av granskningen.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Konsumentverkets PM efter granskningen.