Här är Konsumentverkets kritik mot försäkringsförmedlare och bolag
I början av juli publicerade Konsumentverket en granskning av försäkringsdistributörers information till konsumenter, under den nya lagen om försäkringsdistribution. Myndigheten konstaterade brister när det gäller tydligheten i informationen till kunderna — även om man menade att försäkringsdistributörerna överlag är väl informerade om den nya lagstiftningen och följer regelverket. Nu har Konsumentverket börjat skicka ut påpekanden till de enskilda bolagen om vad de kan behöva åtgärda.
Konsumentverkets granskning omfattade ett 20-tal försäkringsförmedlare och försäkringsbolag — både försäkringsförmedlare och försäkringsföretag och både stora och små företag — för en tematisk granskning av hur informationsreglerna uppfylls. Granskningen avsåg både skadeförsäkring och livförsäkring.
Sammantaget handlade det om sex livförsäkringsförmedlare, fem banker, tre förmedlare som jämför motorförsäkring och sex skadeförsäkringsbolag verksamma inom motorförsäkring. Distributörerna ombads inkomma med information som lämnas till konsumenter om försäkringsdistributionen, utifrån kraven i Lagen om försäkringsdistribution.
De brister som Konsumentverket fann handlade dels om utformningen av informationen om konsumenters möjligheter att kostnadsfritt kunna framställa klagomål och få tvister prövade utanför domstol, dels om brister i beskrivningarna av den för försäkringsförmedlare obligatoriska ansvarsförsäkringen. Dessutom upptäcktes vissa brister när det gäller hur och när information ska lämnas till kunden.
Av de återkopplingsbrev som Konsumentverket nu har börjat skicka ut till de företag som omfattades av granskningen, framgår att myndigheten har en rad olika synpunkter på hur information till kunderna lämnas i dag.
I flera fall påpekar Konsumentverket att informationen om möjligheterna att framställa klagomål och att få tvister med distributören prövade utanför domstol kan förbättras, liksom informationen om förmedlares ansvarsförsäkring och möjligheten att vända sig direkt till försäkringsgivaren med anspråk. Konsumentverket har också synpunkter på när i säljprocessen viss information lämnas till kunden. I något fall konstaterar myndigheten att försäkringsdistributörer inte alls tycks lämna sådan information som krävs enligt IDD-lagstiftningen.
Konsumentverket antyder i flera fall också i sin bedömning att utelämnandet av viss information kan vara vilseledande för kunden.
Konsumentverkets återkopplingsbrev kan ha betydelse även för andra än de företag som omfattas av granskningen, eftersom de ger en relativt klar bild av hur Konsumentverket tolkar den nya lagstiftningen och därmed vilka krav man ställer på försäkringsdistributörer framöver.
Här kan du ta del av Konsumentverkets återkoppling till några av de undersökta försäkringsdistributörerna, under förutsättning att du har ett abonnemang på Sak & Liv premium.
Konsumentverkets återkoppling till Ica Banken.
Konsumentverkets återkoppling till Verdana.
Konsumentverkets återkoppling till Nordea.
Konsumentverkets återkoppling till Fonium.
Konsumentverkets återkoppling till Compricer.
Konsumentverkets återkoppling till Gjensidige.
Konsumentverkets återkoppling till Länsförsäkringar Stockholm.
Konsumentverkets återkoppling till Danske Bank.
Konsumentverkets återkoppling till Alpcot.
Konsumentverkets återkoppling till Swedbank.
Konsumentverkets återkoppling till Svensk Ränteförvaltning.
Konsumentverkets återkoppling till Tre Kronor.
Konsumentverkets återkoppling till Trygg-Hansa.
Konsumentverkets återkoppling till WaterCircles.