Movestic: Färre än hälften av svenskarna får råd om sin pension
Färre än hälften av alla svenskar i arbetsför ålder har någon som råd och hjälp med sin pension, visar en undersökning utförd av Novus på uppdrag av pensionsbolaget Movestic. Enligt undersökningen upplever de som inte får rådgivning att de har sämre kunskap och känner större oro inför pensionen.
Cirka 45 procent av svenskarna i åldern 20–67 år har en rådgivare i frågor som rör pension. Vanligast är att få rådgivning via banken, följt av arbetsgivaren. Även rådgivning via digitala tjänster och via fackförbund lyfts fram i undersökningen.
Avsaknaden av råd leder, enligt Movestic, till lägre kunskap, mindre aktivitet och större oro inför den kommande pensionen. I gruppen som får rådgivning är det sex av tio i gruppen som inte vet hur de själva pensionssparar: Det kan jämföras med att i gruppen som får rådgivning är det 86 procent som vet hur deras sparande är placerat.
— Många upplever pension, speciellt tjänstepension, som krångligt, men samtidigt märker vi att intresset ökar och allt fler vill ta kontroll över sin egen pension. Rådgivning blir då, oavsett om den sker i ett fysiskt möte eller via digitala tjänster, via fackförbund eller försäkringsförmedlare, en vattendelare för om man någonsin kommer igång med att ta ägarskap över sin egen pension, säger Movestic Liv & Pensions VD Linnéa Ecorcheville i en kommentar till undersökningen.
Tillgången till rådgivare har en koppling till inkomstnivån; Tre av fyra med en hushållsinkomst under 400 000 har inte tillgång till rådgivare. Det finns också en koppling till ålder, och till kön. Rådgivning är vanligare bland män än kvinnor; sex av tio män, jämfört med endast fyra av tio kvinnor, har en pensionsrådgivare.
— Sammantaget finns inte rådgivning där den skulle göra mest nytta, i de grupper där utvecklingen av ett sparande verkligen gör skillnad på marginalen. Tyvärr lyfts sällan värdet av rådgivning i diskussioner och allmänna råd kring hur man ska hantera sin pension, och istället står vi inför okunskap och passivitet. De flesta, 87 procent, av de som inte får rådgivning är inte heller aktiva i sitt pensionssparande. Förhoppningsvis kan vi nu demokratisera rådgivningen och nå ut till fler genom effektivisering via digitala tjänster som kompletterar den fysiska rådgivningen, säger Linnéa Ecorcheville.
Undersökningen är gjord bland 1 064 svenskar i åldern 20–67 år. Av de tillfrågade svarade 37 procent att de inte har en rådgivare och 18 procent att de inte vet om de har en rådgivare när det gäller pensionen.