Konsumenternas: Varning för att anlita nätläkare på resan!
Enligt Konsumenternas Försäkringsbyrå kräver de flesta försäkringsbolag ett besök hos en läkare på plats på resmålet, för att det ska vara möjligt att få ersättning för sjukdom och skador. För att få ersättning för en avbokad resa krävs också ett fysiskt möte med en läkare.
Generellt accepterar försäkringsbolagen för närvarande inte intyg från en digital läkarkontakt via en app- eller webblösning.
— Vi börjar nu se effekten av att konsumenter allt oftare använder sig av appläkarna, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå.
— Vi får allt fler samtal från konsumenter som fått avslag på sin begäran om ersättning för till exempel vårdkostnader och förstörda semesterdagar. Vi tycker att också de digitala läkarbolagen har ett ansvar att informera sina patienter om att det ofta krävs att patienten går till en fysisk läkare för att de ska få ersättning från sin försäkring. Vi har kontaktat ett flertal digitala läkarbolag och e-hälsoläkarnas intresseförening och uppmanat dem till det.
Konsumenternas Försäkringsbyrå skriver att man nu för nu en dialog med försäkringsbranschen, Konsumentverket och Finansinspektionen för att komma fram till hur försäkringsbolagen ska kunna kan ta höjd för det nya fenomenet med nätläkare.