SPP:s premievolym ökade med 17 procent förra året
Under 2019 ökade de inbetalda premierna i SPP med 17 procent jämfört med föreågende år, till 12 678 (10 846) miljoner kronor. Det framgår av information från SPP på onsdagsmorgonen.
Det förvaltade kapitalet i SPP steg under året till 195 (168) miljarder kronor. Bolagets resultat före skatt uppgick 2019 till 778 miljoner kronor jämfört med 636 miljoner kronor 2018; en ökning med 22 procent.
Enligt SPP har under 2019 sparande med garanti levererat en avkastning på 16,5 procent för en typkund i arbetslivsfasen. En typkund som uppnått pensionsålder hade en avkastning på 9,4 procent. Avkastningen för fonden SPP Mix 80 i fondförsäkring — representativ för sparare i arbetslivsfasen — uppgick till 23,9 procent. Avkastningen i SPP Mix 20, representativ för sparare i pensionsålder, uppgick till 6,9 procent.
– Portföljens investeringar i fossilfria aktiemandat, kryddade med investeringar i det vi kallar för ”lösningsbolag”, levererade solid meravkastning på i snitt 1,2 procent utöver sina jämförelseindex. De reala investeringarna avkastade 7,5 procent och Private Equity 29,9 procent. Hållbarhetsprofilen och alternativa investeringar har adderat mervärden, säger SPP:s VD Staffan Hansén i en kommentar.
Nyförsäljningen steg enligt SPP till 1 796 (1 454) miljoner kronor.
– Vårt starka erbjudande kryddat med kunddriven digitalisering och inte minst engagerade medarbetare lyfter tillväxten. Att tillväxten också syns på sista raden är ett bra bevis på att vi är positionerade för lönsam tillväxt trots fortsatt prispress, säger Staffan Hansén.
Under året hade SPP Fonder ett nettoinflöde på cirka 19 miljarder kronor, vilket motsvarar 15 procent av de totala nettoinflödena på den svenska fondmarknaden.
För hela Storebrand-koncernen uppgick resultatet 2019 till 3 037 miljoner NOK. Under fjärde kvartalet låg resultatet på 1 026 miljoner NOK. Det förvaltade kapitalet för hela koncernen uppgick vid utgången av 2019 till 831 miljarder NOK.
– 2019 var ett tilfredsställande år för Storebrand med god utveckling och resultattillväxt i sparsegmentet, ökad efterfrågan på hållbara sparprodukter och tillväxt när det gäller förvaltat kapital, säger konsernchef Odd Arild Grefstad i sin VD-kommentar.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Storebrands bokslutskommuniké för 2019.