Tydliga ifrågasätter bolagens agerande under corona-krisen
Hur har försäkringsbolagen egentligen agerat under corona-krisen? Den frågan ställer sig förmedlarorganisationen Tydliga i en rapport där man går igenom bolagens villkor och ställningstagande. Nu kräver Tydliga en oberoende granskning av försäkringsbolagens agerande och tolkning av försäkringsvillkoren under covid 19-pandemin.
Tydligas utredning bottnar i de frågor som förmedlare har fått från företagskunder om möjligheten att få försäkringsskydd mot den typen av händelser som följd av corona-krisen, med kraftigt sjunkande omsättning och risk för konkurs.
— Frågan som kunder ofta ställer och som vi ställs inför som försäkringsförmedlare är — har vi någon försäkring för detta eller finns det någon hjälp att få av försäkringsbolaget?, skriver Tydliga i en kommentar till rapporten.
I rapporten konstateras bland annat att beskeden från försäkringsbolagen överlag har gått ut på att försäkringar inte täcker skador som beror på pandemin. Försäkringsbolagen har även infört teckningsförbud på smittavbrott. Tydliga menar i rapporten att försäkringsbolagens agerande borde belysas ytterligare:
— Detta besked har egentligen inte alls blivit ifrågasatt eller synat utan alla har bara accepterat detta. Försäkringsbranschen har därefter inte varit en del av samhällsdebatten, heter det i rapporten där man också pekar på att de svenska försäkringsbolagen tjänar bra med pengar och att skadorna till och med har gått ned under corona-krisen.
Tydliga skriver också i sin rapport att det inte alls är självklart att försäkringsbolagens tolkning av villkoren är korrekt.
— Vi får komma ihåg att det är försäkringsbolagen som har skrivit villkoren och de gör alltså sina tolkningar på vad som menas med formuleringarna. Men vi har även en avtalslag i Sverige som tar upp ett antal viktiga principer bland annat oklarhetsregeln som anger att den som har skrivit ett avtal ansvarar för att avtalets tolkning. Vid oklarheter skall det tolkas till den skrivandes nackdel, heter det i rapporten.
Förslaget i rapporten är att oberoende part — förslagsvis Finansinspektionen — genomför en granskning av försäkringsbolagens agerande. Tydliga pekar på att en motsvarande granskning har initieras i Storbritannien och att det förbereds grupptalan mot försäkringsbolagen.
Enligt Tydliga skulle det mycket väl kunna vara möjligt att, med stöd av villkoren, ersätta vissa skador som är en följd av corona-krisen — främst företag som direkt drabbas av förbudet mot allmänna sammankomster. Det krävs bara att man är villig att tolka villkoren med ”andra ögon”, menar Tydliga:
— Frågan branschen ska ställa sig är: ska vi tjäna mer pengar nu under rådande kris eller ska vi vara med och bidra och samtidigt stödja så att våra kunder kan finnas kvar? Vill vi verkligen cementera bilden av att försäkringar bara gör undantag i det finstilta eller ska vi vara med och hjälpa till? Resurserna finns men finns viljan?, heter det i rapporten.
En genomgång av några av de större bolagens villkor visar, enligt Tydliga, att det enbart handlar om en tolkningsfråga huruvida det ska utgå ersättning eller inte när en verksamhet stängs ned på grund av risken för smittpridning. Tydliga konstaterar också att bolagen agerar på helt olika sätt när det gäller möjligheten till minskad premie med hänsyn till sjunkande omsättning.
Rapporten har tagits fram av Tydliga AB i samarbete med Försäkringskonsult AB och är skriven av Tydligas marknadschef Sak Per Bryner och Andreas Jansson, försäkringsförmedlare och partner vid Försäkringskonsult AB
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten från Tydliga.