Michaela Bruneheim om planerna för lanseringen av Evident Life
Evident Life planerar att lansera sin verksamhet runt årsskiftet. Men den som lämnar en intresseanmälan redan nu får 10 procents rabatt på försäkringarna under det första året! Det berättar Evidents VD Michaela Bruneheim i en intervju med Sak & Liv.
Den 23 juni var en bra dag för Evident Life. Finansinspektionen fattade — bara fyra månader efter att ansökan skickats in — beslut att ge bolaget tillstånd att bedriva försäkringsverksamhet. Enligt Evident var detta rekordsnabbt för den typen av beslut!
Evident har deklarerat att man vill utmana den etablerade försäkringsbranschen med enkla, smarta, digitala lösningar — med en fot i biotech och en i insurtech,
Sak & Liv har bett VD Michaela Bruneheim att berätta mer om planerna för bolaget:
Stort grattis till koncessionen! Kan ni säga något om när det officiella startdatumet blir för verksamheten?
— Planen är att lansera runt årsskiftet. Vår hemsida är redan uppe och för de som är nyfikna och intresserade kan man nu gå in och lämna en intresseanmälan. Då får man information före alla andra och dessutom 10 procents rabatt på priset på försäkringarna första året.
Vad är möjligt att säga om planerna när det gäller distributionen? Blir det i första hand förmedlare, partnersamarbeten, eller har ni andra tankar? Siktar ni enbart på Sverige eller har ni tankar också på internationell distribution?
— Vi kommer att ha produkter som riktar sig direkt till individen som slutkund. För dessa produkter kommer vi att distribuera både egen försäljning via vår hemsida, men också via digitala förmedlare och traditionella förmedlare. I ett senare skede kommer vi även att ha produkter som riktar sig till företaget och dess anställda. För den typen av produkter kommer vi nästan uteslutande att jobba med förmedlare. Partnersamarbeten tittar vi på case by case för att utvärdera när det är intressant och när det är en bra fit med vårt erbjudande och våra värderingar. Vi kommer i första hand enbart att distribuera i Sverige.
Går det att berätta redan nu något om vilka samarbetspartner ni kommer att arbeta med?
— Samarbetspartners är jätteviktigt för oss och kommer att vara en stor del av vår affärsmodell och framgång mot kund. Vi vill hitta de bästa inom respektive specialistområde och tillsammans bygga ett ekosystem med relevanta aktörer snarare än att göra allt själva. I det här skedet kan jag dock inte gå närmare in på vilka specifika samarbetspartners vi har en dialog med, men så fort det är möjligt kommer vi att gå ut med mer information kring det.
Är det möjligt att säga något om vilka volymer ni hoppas på framöver?
— Vårt fokus ligger på att skapa ett så attraktivt erbjudande som möjligt för kund och förmedlare. Lyckas vi så kommer det att medföra volymer, men vi vill börja i rätt ände – det vill säga i kunderbjudandet.
Har ni någon internationell förebild när det konceptet för provaktivitet och tekniska lösningar kopplade till livförsäkring och hälsa?
— Det finns många internationella förebilder inom det här området. På många sätt har den internationella marknaden kommit längre än den svenska på just det här området så det är naturligt att vi snarare blickar utanför Sverige för att få inspiration. Ett par exempel på intressanta internationella aktörer som vi bevakar är Yu life och Oscar.
Går det att vara ännu mer konkret när det gäller hur tekniken ska användas för att stödja kunderna och affären? Blir det direktkoppling till pulsmätare i smarta klockor eller stegräknare i mobilen, eller handlar det om andra typer av tekniska lösningar?
— Vi jobbar helt molnbaserat med en öppen plattform och öppna API:er. Det ska vara enkelt att både koppla på och koppla av potentiella samarbetspartners. Vi lever i en föränderlig värld och det kommer nya intressanta aktörer hela tiden. Vi bygger en plattform som ska kunna möta det föränderliga behovet och enkelt ställa om. Dessutom nyttjar vi den moderna tekniken för att bygga en helt algoritmstyrd och reflexiv riskbedömningsprocess. Men i det här skedet kan vi tyvärr inte gå in på detaljer kring uppkoppling mot samarbetspartners, men så fort det är möjligt så kommer vi att gå ut med information kring samarbetspartners och även tekniken för att stödja tjänsterna.
Vad mer går att berätta om planerna på det här stadiet?
— Vi kommer från ett annat håll än andra försäkringsbolag. Vi är inte nöjda med att jobba som branschen har gjort de senaste tjugo åren. Vi som bolag kommer från life science-hållet och kommer därmed att jobba mer evidensbaserat och i mycket tätare koppling och samarbete med ny medicinsk forskning. I stort så har försäkringsbranschen och riskbedömning mer eller mindre stått still i utveckling de senaste tjugo åren. Men det har inte medicinsk forskning gjort!
— Ett konkret exempel är cancerforskning där vi nu tittar på hur vi, tillsammans med vårt nätverk av ägare, återförsäkringsbolag och vår internationella Medical Advisory Board, kan mycket mer granulärt bedöma risk för olika typer av cancer och därmed ge en annan bedömning än vad andra försäkringsbolag gör idag. De flesta av dagens bedömningar är inte up-to-date utan vilar på föråldrad kunskap och äldre data om sjukdomar och deras behandlingar.
Evidents ledning består av fem personer som alla är medgrundare och delägare i bolaget: VD Michaela Bruneheim, Head of Medical Underwriting & Claims Strategy Katti Saare, CTO, Jonas Perninge, ansvarig för försäljning och marknadsföring Lars Einar Pettersson och Chief Actuary Johan Eriksson. Ägare — förutom de fem grundarna — är Nylof Holding AB, Chateau Holding AB och Roc Capital AB som vardera äger 28,8 procent av bolaget.
Intervjun med Michaela Bruneheim har genomförts via e-post.
Är du abonnent på Sak & Liv Premium? Då kan du ta här del av FI:s beslut om att ge tillstånd för bolaget.