Lassie: Starten av bolaget har överträffat våra förväntningar

• Överträffat förväntningarna. Sak & Liv har talat med Lassies tre grundare om erfarenheterna sedan starten och om planerna framåt.
Under den gångna veckan offentliggjorde insurtechbolaget Lassie att man kommit i mål med en investeringsrunda på totalt 20 miljoner kronor. Sak & Liv har talat med Lassies tre grundare om erfarenheterna sedan starten — som har gått bättre än de högt ställda förväntningarna — och om planerna framåt där man planerar för expansion i Europa.
Grattis till att ha kommit mål med nyemissionen! Ni startade i juli i år på den svenska marknaden. Vad kan ni berätta om hur starten har varit?
Hedda Båverud Olsson, VD för Lassie:
— Det har hänt så mycket så att det är svårt att sammanfatta. Men det är superkul när man har arbetat länge med en produkt som vi har gjort, att äntligen få feedbacken från kunderna. Vi är väldigt glada över vår lansering och över att nu ha fått in två nya investerare med Inventure och Passion Capital. Det har också varit väldigt roligt att konstatera att samarbetet med vår försäkringspartner ETU i Danmark har varit otroligt bra.
Sophie Wilkinson, COO för Lassie:
— Något som känns väldigt bra är att vi nu har fått prova alla delar av företaget, appen, våra villkor, kundservicen och skaderegleringen och även kunnat ändra saker. När vi har fått feedback — till exempel att ”den här texten förstår jag inte riktigt” — så har vi direkt kunna gå in och förbättra. ETU står bakom våra ambitioner, och det har gått utmärkt att samarbete med dem när det gäller att snabbt kunna förändra delar av produkten när vi har fått input från kunderna.
Ni har profilerat er med ett koncept där ni arbetar förebyggande och dessutom ger kunderna ett lägre pris med utgångspunkt från hur mycket kunskap man har tagit till sig av era utbildningar. Hur tycker ni att det har fallit ut så långt?
Johan Jönsson, CTO:
— Glädjande nog är det väldigt många som använder sig av det konceptet. Intresset finns där, och det känns jätteroligt eftersom vi förmodligen är de första som arbetar på det sättet. Användandet ser jättepositivt ut, men när det gäller det ekonomiska utfallet är det för tidigt att ge några mer detaljerade svar.
H: — Men vi kan redan nu se att drygt 70 procent av dem som har tagit del av våra digitala tjänster har kunnat stanna hemma istället för att åka in till veterinär. Om man besöker en veterinär i onödan blir det också en ökad belastning för hela systemet, i dag är det ju redan brist på veterinärer och djursjukvårdare och om alla går allt oftare blir bristen ännu större.
S: — Det känns överlag som att vi har en bra känsla i företaget. Det är otroligt roligt med det bemötandet vi får från kunderna. De skriver till oss att ”när jag läste er artikel eller gjorde ert quiz fick jag hjälp.” Man blir glad i hela själen av att det vi har gjort får den effekten!
— Självklart kan det ibland vara nödvändigt att uppsöka veterinär, men många gånger går det att klara sig utan att åka in — och det tjänar alla på. Kanske räcker det med att prova specialkost ett par dagar för att se om besvären går över. Den rörliga självrisken som finns på alla djurförsäkringar innebära att det kan bli riktigt dyrt för djurägare, förutom allt besvär man slipper. Det är också skönare för ens husdjur att kunna vara kvar i hemmiljön.
Det har ju talats om att pandemin har medfört att många har skaffat husdjur för första gången och kanske är ovana att hantera en situation när ett djur blir sjukt. Hur har ni märkt det i er verksamhet?
H: — Många som inte har haft möjlighet att skaffa hund eller katt tidigare har kunnat göra det det senaste året när pandemin har lett till att många jobbar mer hemifrån, Fler har skaffat hund och när det är första gången man är hundägare är det lätt att göra några av de ganska enkla misstagen — som att ge vindruvor, choklad eller lök.
S: — Jordbruksverkets siffror visar att bara hittills i år har djurägandet ökat med 16 procent. Vi är övertygade om att vårt koncept med utbildande texter och kurser passar väldigt väl för nyblivna djurägare!
Går det att säga något om hur många försäkringstagare ni har fått in sedan starten?
H: — Det vi kan säga är att vi har överträffat våra förväntningar, som var väldigt högt satta.
Det har sagts att nyemissionen ska användas till rekrytering av ytterligare personal och satsningar på nya marknader. Kan ni berätta mer om det?
S: — Vi har precis gått ut på Linkedin med att vi söker ytterligare en stjärna på vårt customer success team och vi söker också en till utvecklare. Men det går inte i dag att säga var och när vi kommer att satsa på nya marknader. Investeringsrundan gör det möjligt för oss att satsa vidare i Sverige samtidigt som vi preparerar för satsningar i andra länder. När vi känner att lanseringen i Sverige rullar på som den ska — när vi har hittat helt rätt med vår chat, med våra partnerskap med mera — då är det lättare att göra en blueprint på en annan marknad. Då är det andra länder i Europa vi tittar på.
J: — Det är samtidigt så mycket vi vill göra i Sverige, inte klara med utvecklingsarbetet ännu. Även om vi har fått ett fantastiskt mottagande vill vi givetvis bli ännu bättre; se till att ge svar ännu bättre och ännu snabbare! Till det kommer att produkten så småningom också måste anpassas efter förhållandena i andra länder.
Många nystartade bolag med internationella ambitioner väljer att göra sin första utlandssatsning i något av våra grannländer.
H: — Det är vanligt att man tänker så. Något som är spännande med Sverige är att vi ligger så långt fram inom djurförsäkring. I dag har Sverige 90 procent av hundarna försäkrade och när det gäller katter är siffran 50—60 procent. Vi ser inte alls samma dynamik i övriga Norden, men däremot växer marknaderna mycket. Innan vi bestämmer var vi genomför nästa etablering krävs det mer analys och feedback från marknaden.
Ett antal försäkringsaktörer har satsat stort på djurförsäkringsmarknaden i Sverige de senaste åren, både etablerade bolag och nya konkurrenter. Hur tänker ni om den ökade konkurrensen?
H: — Konkurrenter är alltid bra, man tvingas se över sina villkor och bli ännu mer kundanpassad med ökad tillgänglighet i olika kanaler.
S: — Vi kan se på Trustpilot att vi har höga poäng; 4,7 av 5,0. Trots att det finns många konkurrenter på marknaden är det uppenbart att många har törstat efter nytänkande på marknaden. Vi får ofta kommentarer från kunderna att det har saknats en sådan aktör som vi på marknaden. Det gör att vi känner väldigt stor tillförsikt inför framtiden.