Ica Försäkrings combined ratio förbättrades till 87 procent Q4
Under fjärde kvartalet förra året förbättrades combined ratio för Ica Försäkring till 87 procent, jämfört med 100 procent motsvarande period 2020. Det framgår av information från Ica Försäkring i dag på morgonen.
ICA Försäkring meddelade på onsdagen att man fortsätter sin tillväxt och redovisar en förbättrad lönsamhet.
Premieintäkten under fjärde kvartalet uppgick till 197 miljoner kronor, en ökning med 15 procnt jämfört med motsvarande period 2020 då premieintäkten uppgick till 171 miljoner kronor. Resultatet på EBIT-nivå ökade till 27 miljoner kronor jämfört med 1 miljon kronor fjärde kvartalet 2020. Combined ratio förbättrades kraftigt, till 87 (100) procent. Av Ica Gruppens bokslutskommuniké framgår att Ica Försäkrings förbättrade rörelseresultat inkluderar upplösning av skadereserv med 13 miljoner kronor och i övrigt påverkades av ökad försäljning kombinerat med begränsade kostnadsökningar.
För helåret 2021 uppgick premieintäkten till 769 (662) miljoner kronor motsvarande en ökning med 16 procent jämfört med 2020. Vinsten på EBIT-nivå för helåret steg till 38 (1) miljoner kronor och combined ratio förbättrades till 95,1 (99,9) procent.
VD Caroline Farberger säger så här i sin kommentar:
— Jag gläds åt att konstatera ännu ett år med marknadsledande tillväxt och en ökning av premieintäkten med 16% i en hårt konkurrensutsatt konsumentmarknad.
— Lönsamheten har förbättrats sedan föregående år och vi är glada att kunna rapportera ett positivt rörelseresultat på 38 mkr och en COR för helåret på 95,1%. Den goda lönsamheten, vilken drivs av ökad kostnadseffektivitet och god riskkvalitet, ser vi som ett kvitto på att våra kunder efterfrågar vårt starka erbjudande.
— Jag och min ledningsgrupp är mycket stolta över den resa vi gjort tillsammans under drygt sex år med att bygga upp ett snabbväxande och nu riktigt lönsamt försäkringsbolag. Jag vet att vi har en stor potential att bli väsentligt större i framtiden, vilket vi också kommer att bli när vi fortsätter arbetet att tillsammans med ICA Banken och övriga ICA för att gemensamt utveckla slagkraftiga erbjudanden och möta kunden tillsammans.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten för hela Ica Gruppen-koncernen.