SPP ökade nyförsäljningen första kvartalet med 60 procent
SPP meddelade på onsdagen att bolagets nyförsäljning ökade kraftigt under första kvartalet. Nyförsäljningen steg till 570 miljoner kronor under första kvartalet 2022, jämfört med 355 miljoner motsvarande period 2021, motsvarande en ökning med 60 procent. Enligt Storebrand är detta den högsta nyförsäljningssiffra som bolaget redovisat sedan det övertogs av Storebrand 2007.
— Den ökade nyförsäljningen är ett gott kvitto på att vårt starka kunderbjudande med enkla digitala tjänster och tydliga hållbarhetsprofil står sig väl på marknaden, säger SPP:s VD Staffan Hansén i sin kommentar.
Rörelseresultatet för SPP minskade något till 198 (210) miljoner kronor. Finansresultatet påverkades negativt av de turbulenta finansmarknaderna och sjönk till —75 (165) miljoner kronor. Resultatet före skatt uppgick till 123 (375) miljoner kronor. Det förvaltade kapitalet ökade till 232 (230) miljarder kronor. Inbetalda premier, exklusive beståndsöverlåtelser, uppgick under perioden till 3,6 (3,5) miljarder kronor.
Sparande med garanti hade, för en typkund i arbetslivsfasen, en avkastning på —5,3 procent. För en typkund som uppnått pensionsålder var avkastningen —4,6 procent. Avkastningen för fonden SPP Mix 80 i fondförsäkring, representativ för sparare i arbetslivsfasen, uppgick till —6,15 procent. Avkastningen i SPP Mix 20, representativ för sparare i pensionsålder, uppgick till —3,37 procent.
För Storebrandkoncernen som helhet uppgick rörelseresultatet till 678 miljoner NOK motsvarande en ökning med 5 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Det förvaltade kapitalet ökade till 1 040 (987) miljarder NOK.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Storebrands rapport.