Konsumentverkets kritiska brev till Assistansbolaget Försäkring
I ett brev till Assistansbolaget Försäkring Sverige AB noterar Konsumentverket att många anmälningar har kommit när det gäller bolagets marknadsföring av vägassistansförsäkring, bland annat eftersom flera kunder har anmält att de har svårt att komma i kontakt med bolaget.
Konsumentverket noterar i brevet att det hittills under året har kommit in 36 stycken anmälningar som gäller marknadsföring av vägassistansförsäkringar till konsumenter.
I flera av anmälningarna framförs att det har varit svårt att att komma i kontakt med bolaget efter det att försäkringsavtalet har tecknats.
Konsumentverket konstaterar i sitt brev att det kan betraktas som en aggressiv affärsmetod att systematiskt underlåta att svara på relevant korrespondens i ett ärende om det sker för att få konsumenten att avstå från att utöva sina avtalsenliga rättigheter. Enligt Marknadsföringslagen är sådan aggressiv marknadsföring att anse som otillbörlig, påpekar myndigheten och nämner att det är möjligt för Konsumentverket att förbjuda sådan marknadsföring vid vite.
Konsumentverket uppmanar nu Assistansbolaget att yttra sig över kritiken och berätta vilka åtgärder man avser att vidta. Svar ska lämnas in senast den 22 september.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av brevet.