Sak & Liv använder cookies för att analysera trafiken & förbättra din användarupplevelse. Genom att använda webbplatsen så godkänner du detta. ✕

Logga in

Inte prenumerant? Klicka här för att registrera dig – helt gratis!

Glömt ditt lösenord?

Återställ ditt lösenord

  • Köp Premium
  • Prenumerera
  • Platsannonser
  • Logga in
    • Min profil
    • Logga ut
Försäkringsnyheter i framkant
Fredag 31 Mars 2023
Sök
Search for:
1 månad - Liv

”Så omvandlar man ett 100-årigt företag till ett techbolag”

Foto: SPP / Storebrand

• Monika Rappe är Chief Information Officer på SPP. Hon sitter i ledningsgruppen för Storebrand Digital, hos SPP:s ägare Storebrand och i SPP:s ledningsgrupp.

SPP:s CIO Monika Rappe understryker i en krönika att företagskulturen är avgörande för att kunna omvandla ett traditionellt försäkringsbolag till ett snabbfotat techbolag.  

Hur förvandlar man ett anrikt 100-årigt försäkringsbolag till ett snabbrörligt techbolag? Hur skapar man ett samarbetsklimat där alla proaktivt bidrar med sin egen unika kompetens i förändringsresan?

År 2015 blev jag ansvarig för utvecklingsportföljen i SPP. Samtidigt med det inleddes resan mot hur företaget i dag arbetar på det här området.

Vi började med en tydlig målbild 2016. Målet var att erbjuda våra kunden att ha mer och enklare kontakt med oss när det passar dem, och att snabbt kunna lansera nya kunderbjudanden

Fem år senare väljer över 80 procent av våra kunder att använda digitala tjänster, vi har vunnit utmärkelser för ”årets digitala projekt” och vi har migrerat ungefär en miljon försäkringar. Vi har också genomfört flera beståndsöverlåtelser, till exempel övertagandet av Brummer Life, och anses som det mest innovativa bolaget hos förmedlarna i Origo-undersökningen 2022.

Resan har gått via fokus på kund, samarbete, semlor samt uppföljning av tydliga målsättningar.

  • Fokus på kund. Leverantörer har ibland försökt övertyga oss om att lösa saker tekniskt smart. Vi har alltid levt efter devisen att vi ska lösa det bra för kunden. Vid migrering (systemskiften) betyder det oftast att kunden inte ska märka något alls. I fallet digitalisering ska nya tjänster uppfattas som bättre, enklare och mer lättillgängliga. Grunden för att lyckas är det slitna men sanna uttrycket ”att sätta sig i kundens skor”. Det bästa är att skapa möjligheten att utveckla tillsammans med kunden, vilket i sin tur kräver tätt samarbete mellan säljorganisation och tjänsteutvecklare.
  • Samarbete. Detaljerna är helt avgörande i en migreringsresa, liksom i en lyckad digitaliseringsresa. Samarbete är A och O.  Att som ledare, på ett enkelt och pedagogiskt sätt förmedla varför en förändring måste till, vad var och en har att vinna på det samt vad vi som organisation vill uppnå, är ett måste. Hur gör man då det? I vårt fall har vi arbetat mycket med liknelser och analogier. Till exempel: När vi utvecklade våra gamla lösningarna saknade H&M e-handel, USA var världens största ekonomi och rökning var tillåten på restauranger. I dag ser världen annorlunda ut vilket ställer nya krav på våra tjänster. Förståelsen av varför och hur var och en bidrar skapar grogrund för samarbete.
  • Semlor. Att fira segrar och delsegrar när man är på en flerårig resa är som sportdryck under ett maratonlopp. Avgörande för att orka hela vägen i mål. Att som ledare få chansen att visa detta till exempel genom att bjuda på semlor eller jordgubbar någon helg som kräver extraarbete är en chans att ta vara på! En viktig del av gemenskap och att löpande uppmärksamma framgångar för hela organisationen.
  • Uppföljning av tydliga målsättningar. Få verktyg är så kraftfulla som key performance indicators (KPI:er). Väldigt ofta sätts de och släpps de ganska raskt eftersom de leder i fel riktning eller inte funkar så bra. I SPP:s digitaliseringsresa samt migreringsresa satte vi KPI:er som överlevt under flera år och många olika individers involvering. Samtidigt har vi anammat ett agilt arbetssätt och undvikit att stirra oss blinda på när olika KPI-nivåer uppnåtts, utan i stället lyssnat in utvecklingsteamens inspel. KPI:erna har stått fast men tidsplaner justerats allt eftersom vi har lärt oss mer och mer.

SPP:s resa har många likheter med hur ChatGPT förordar att ”man omvandlar ett 100-årigt bolag till ett modernt tech-bolag” (för alla icke tech-nerdar så är ChatGPT en lättillgänglig AI-robot på nätet).

ChatGPT svarar så här* när man ställer frågan:

  1. Utveckla en heltäckande digitaliseringsstrategi: Utveckla en heltäckande digitaliseringsstrategi för att transformera företaget och verksamheten. Strategin bör omfatta en bedömning av nuvarande infrastruktur, processer och åtgärder — och identifiera områden där digital teknik kan användas.
  2. Fokusera på kundupplevelsen: Använd digital teknik för att förbättra kundupplevelsen. Detta kan omfatta att erbjuda onlineportaler, mobilappar och andra digitala tjänster som gör det lättare för kunder att komma åt och hantera sina konton.
  3. Skapa en agil kultur: Utveckla en agil kultur som är fokuserad på innovation och kundcentrerad. Detta bör omfatta att tänka om när det gäller processer och metoder för att bli mer anpassningsbara och lyhörda för kundernas behov.
  4. Investera i forskning och utveckling: Investera i forskning och utveckling för att ligga steget före och utveckla nya produkter och tjänster. Detta kan inkludera utnyttjande av artificiell intelligens, blockkedjor och annan ny teknik.
  5. Utveckla en datadriven kultur: Utveckla en datadriven kultur som utnyttjar data för att bättre förstå kundernas beteende och finnas med som beslutsunderlag. Detta bör inkludera investeringar i dataanalys, framåtsyftande analys och machine learning.
  6. Utnyttja partnerskapen: Utnyttja partnerskap med techföretag och startup-bolag för att få tillgång till ny teknik och ny expertis.

ChatGPT har hunnit lära sig en hel del.

Men det viktigaste av allt är kulturen som vi skapar tillsammans. Den är svår att fånga på pränt, oavsett om man är människa eller en AI-bot.

Monika Rappe
CIO vid SPP

Krönikan har tidigare publicerats i en version på Insurance Evolutions Linkedin-sida, inför Monika Rappes framträdande på Insurance Evolutions nätverksträff den 15 mars. Nätverksträffen är fullbokad men det är möjligt att sätta upp sig på väntelista här.

* ChatGPT-texten är översatt från engelska av Sak & Liv. 

10 februari, 2023

Dina nya karriärmöjligheter

  • Client Executive, WTW Affinity
    Stockholm company logo
  • Head of Commercial Accounts
    Stockholm company logo
  • Ansvarig Kontinuitetshantering (BCM) - Agria
    Stockholm company logo
Se alla lediga jobb

Relaterade artiklar

  • 8 dagar
    Storebrand investerar 1 Mdr kr i Tysklands största vindkraftspark
  • 15 dagar
    Storebrand, Movestic, Skandia och If i topp i årets trafikljusrapport
  • 1 månad
    SPP: De flesta svenskar planerar att gå i pension före 67 års ålder
  • 1 månad
    ”Vi måste vara bäst både på tech och på fysisk leverans”
  • 1 månad
    Stefan Wigstrand går till Storebrand Asset Management

Folksam sänker återbäringsräntan den 1 april till 5 procent

6 timmar Läs mer
10 000 konsumenter kontaktade Konsumenternas Försäkringsbyrå
1 timme Läs mer
SENASTE NYTT FRÅN SAK & LIV PREMIUM
cover image
Verksamhetsberättelse för Konsumenternas Försäkringsbyrå 2022
2023-03-31
cover image
Movestics årsredovisning för 2022
2023-03-31
cover image
Dom i Stockholms tingsrätt i tvist mellan Saabs konkursbo och Afa
2023-03-30
KÖP PREMIUM
Strategin för att hitta de bästa bolagen
Läs mer

Saab Automobiles konkursbo vann i miljontvist mot Afa Försäkring

21 timmar Läs mer
ANNONS

De senaste nyheterna
  • 41 minuter
    Strategin för att hitta de bästa bolagen
  • 1 timme
    10 000 konsumenter kontaktade Konsumenternas Försäkringsbyrå
  • 3 timmar
    Jonathan Jansson ny partner vid Risk & Regulatory Advisory
  • 6 timmar
    Folksam sänker återbäringsräntan den 1 april till 5 procent
  • 6 timmar
    Movestics premievolym ökade under förra året med 5 procent
Jonathan Jansson ny partner vid Risk & Regulatory Advisory
3 timmar Läs mer
"Det finns en del som tror att den sista personen kommer att få flera miljarder. Blir det så har vi misslyckats kapitalt - det kommer inte att bli så."
VD Nils Henriksson uttalar sig i Affärsvärlden om Gamla Livs avveckling
Veckans mest lästa
  • 1 dag
    Här är bolagen som valdes ut i Collectums nya ITP-upphandling
  • 6 dagar
    Bara tre försäkringsföretag bland de mest attraktiva arbetsgivarna
  • 3 dagar
    FI ska undersöka Nordnet Pension och Länsförsäkringar Fondliv
  • 4 dagar
    Evolis och Dinas bilförsäkring får kritik av Konsumentverket
  • 3 dagar
    Irländsk pub stämmer Alecta på miljonbelopp i hyrestvist
Movestics premievolym ökade under förra året med 5 procent
6 timmar Läs mer
Hur Restvärderäddning stöttar sina uppdragsgivare vid skadehantering
Läs mer
Det ukrainska försäkringsförbundet blir medlem i Insurance Europe
21 timmar Läs mer
Svedea delade ut 250 000 kr till sex svenska skoterklubbar
21 timmar Läs mer
Andra Petrosan utsågs till Head of Product på Lassie
22 timmar Läs mer
Trygg-Hansa förlorade i HD i tvist om tidpunkt för skadeståndskrav
1 dag Läs mer
Läs in fler artiklar

Sak & Liv Premium

Branschrapporter

Här finns Sak & Livs egna branschrapporter – med sammanställningar, analyser och fördjupningar kring aktuella ämnen.

Nyhetsfördjupning

Våra nyhetsfördjupningar ger dig en snabb bakgrund så fort det händer något av extra stort intresse i branschen.

Porträtt

Här möter du några av branschens mest intressanta personer och företag. Klicka för att läsa mer!

Rättsdokument

Här hittar du domar, stämningsansökningar och andra intressanta dokument med koppling till rättsfall som rör pensioner och försäkringar.

Årsredovisningar

Vi har samlat årsredovisningar för några av de mest centrala företagen i pensions- och försäkringsbranschen.

Allmänt

Utredningar, myndighetsrapporter, sammanställningar – här hittar du dokument av olika slag som vi tror att du kan vara nyfiken på!

Verksamhetsberättelse för Konsumenternas Försäkringsbyrå 2022

Konsumenternas Försäkringsbyrå har publicerat sin verksamhetsberättelse för 2022.
2023-03-31

Movestics årsredovisning för 2022

Movestic publicerade den 31 mars sin årsredovisning för 2022.
2023-03-31

Dom i Stockholms tingsrätt i tvist mellan Saabs konkursbo och Afa

Stockholms tingsrätt har meddelat dom i en tvist där Saabs konkursbo stämt Afa Försäkring.
2023-03-30

Dom i Högsta domstolen i tvist om preklusion

Högsta domstolen har meddelat dom i en tvist om preklusion där Trygg-Hansa stämts av två fastighetsägare efter en skada.
2023-03-30

Dom i Svea hovrätt om preklusion efter fastighetsskada

Svea hovrätt meddelade år 2021 dom i en tvist om preklusion där Trygg-Hansa stämts av två fastighetsägare efter en skada vid takarbeten.
2023-03-30

Volvias rapport "Barnsäkerhet i bil 2023"

Volvias presenterade den 30 mars sin årliga rapport "Barnsäkerhet i bil" för 2023.
2023-03-30
Läs in fler dokument

SFM:s brev om provisionsförbud inom EU

SFM har skrivit ett brev till finansmarknadsministern om ett eventuellt provisionsförbud inom EU.
2023-03-09

Dom i tvisten mellan Kapitalgruppen och Småspararguiden

Dom har meddelats av Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt i det mål där Kapitalgruppen i Skandinavien AB stämt Småspararguiden för otillbörlig marknadsföring.
2023-03-09

HD:s beslut om prövningstillstånd i Sturecompagniet-målet

Högsta domstolen har beslutat att meddela prövningstillstånd i det mål där Sturecompagniet stämt Gjensidige för att få ersättning under sin epidemiförsäkring.
2022-11-25

Sakbolagens lönsamhet 2021

Sak & Liv har gjort en sammanställning av de större skadeförsäkringsbolagens lönsamhet 2021 samt under den senaste tioårsperioden.
2022-09-27

FI:s rapport om diskriminering av lojala försäkringskunder

FI har publicerat en rapport om hur lojala kunder kan tvingas betala högre försäkringspremier för hem- och villaförsäkring.
2022-07-01

Dom i Nyköpings tingsrätt efter försäljning av aktier i MM Holding

Nyköpings tingsrätt har meddelat dom i ett mål där en person åtalats för att ha sålt aktier i MM Holding utan att ta upp intäkten i deklarationen.
2022-06-26

FPK:s årsredovisning för 2018

Den 16 maj publicerade FPK sin årsredovisning för 2018.
2019-05-21

Pensionsmyndighetens årsredovisning för 2019

Pensionsmyndigheten har publicerat sin årsredovisning för 2019.
2020-03-03

Avanzas årsredovisning för 2019

Avanza Bank Holding AB (publ) publicerade den 21 februari som årsredovisning för 2019.
2020-02-21

Fjärde AP-fondens årsredovisning för 2018

Fjärde AP-fonden har publicerat sin årsredovisning för 2018. Du hittar årsredovisningen här. 
2019-02-25

Pensionsmyndighetens förteckning över godkända fonder v 10

Till och med vecka 10 hade Pensionsmyndigheten godkänt 38 fonder för premiepensionens fondtorg, enligt de nya regelverket.
2019-03-11

Domen i målet mot de tidigare cheferna i Allra

Den 31 januari meddelade Stockholms tingsrätt dom i målet där åtal väckts mot bland andra tidigare chefer för Allra. Samtliga åtalade frias av rätten.
2020-01-31
Ansvarig utgivare: Gunnar Loxdal, 0706 94 60 48
Mejladress till redaktionen: nyheter@forsakringsanalys.se
Vår postadress: Skandinavisk Försäkringsanalys, Helgag. 36M, 118 58 Stockholm
Om Sak & LivKontakta ossPlatsannonserAnnonsera

Missa inga viktiga nyheter om försäkring och pension!

Prenumerera på Sak & Livs nyhetsbrev – helt GRATIS!
Någonting gick fel! Det finns redan ett konto kopplat till din e-postadress.
Någonting gick fel! Försök igen senare. Kontakta oss ifall problemet kvarstår
Ja, jag har läst och godkänt användarvillkor och information om hantering av personuppgifter
Du måste godkänna användarvillkoren

Har du redan ett konto? Logga in

Välkommen som prenumerant! Du har fått ett mail med instruktioner på hur du aktiverar ditt konto.

Följ oss gärna i sociala medier: