”Så kan reglering av AI skydda kund — utan att stoppa innovationen”
Geneva Association har tagit fram en rapport som behandlar hur en AI-reglering för försäkringsbranschen kan skydda kunderna, utan att regleringen blir en broms för innovation på området.
I rapporten konstateras att AI har potential att utveckla försäkringsbranschen. Samtidigt finns farhågor kring integritet och risken för att AI-utvecklingen ska leda till diskriminering av vissa kundgrupper. Det har bidragit till att det har tagits en rad olika intiativ till ny reglering av AI.
Rapporten går igenom olika planer på AI-reglering och undersöker hur försäkringsbranschen kan påverkas.
En slutsats är att teknikneutrala regelverk för försäkring kan användas för att hantera risker relaterade till AI i försäkringsbranschen. Däremot menar rapportens författare att en AI-reglering som är generell för olika branscher riskerar att bromsa innovationen.
Jad Ariss, VD för The Geneva Association, kommenterar rapporten så här:
— AI-baserade metoder kan göra det möjligt för försäkringsgivare att erbjuda mer personliga produkter, och ökad effektivitet och minskade kostnader kan göra försäkringar både mer överkomliga och lockande. Samtidigt måste regelverken utvecklas för att säkerställa en etisk, ansvarsfull och rättvis användning av AI-tekniken, utan att det hindrar försäkringsbolagens innovationsförmåga. Den snabba utvecklingen inom AI innebär utmaningar, men en balanserad strategi för att reglera dataanvändning, med fokus på betydelsen för kunderna, kan på ett bra sätt bidra till att främja innovation.
Dennis Noordhoek är Director Public Policy & Regulation vid The Geneva Association och författare till rapporten. Han säger så här i sin kommentar:
— Även om risken för sådant som intrång i personlig integritet och möjlig diskriminering kan komma öka i och med den växande användningen av AI i försäkring, så är de riskerna inte nya. De fångas med andra ord redan upp av befintliga regelverk, som nu kan byggas på och utformas särskilt när det gäller användningen av AI inom försäkring. Dessutom, vilket också framhålls i rapporten, kan ett sammanhållet regelverk i olika delar av världen hjälpa försäkringsbolagen att navigera bland utmaningarna och möjligheterna med AI mer effektivt.
Geneva Association beskriver sig som världens enda globala sammanslutningen för försäkringsbolag; medlemmarna är chefer för försäkringsbolag och återförsäkringsbolag. Organisationen analyserar bland annat forskning kring riskområden som kan komma att påverka försäkringsbranschen, utvecklar rekommendationer och erbjuder en plattform för diskussion. Medlemsföretagen i Geneva Association är baserade i 26 olika länder och har totalt över 2,5 miljoner anställda medarbetare.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.