Sak & Liv använder cookies för att analysera trafiken & förbättra din användarupplevelse. Genom att använda webbplatsen så godkänner du detta. ✕
Annons:
  • Prenumerera nu
  • Platsannonser
  • Logga in
    • Mina sidor
    • Logga ut
Försäkringsnyheter i framkant
Måndag 16 Juni 2025
Sök
Search for:
1 ÅR OCH 5 månader - Allmänt

Accenture: Så kan generativ AI förbättra kundens hela livscykel

Foto: Accenture

• Rätt använt kan generativ AI bli ett verktyg för att förbättra kundens hela livscykel, menar Jens Hård.

Försäkringskunder vill bli sedda och få skräddarsydda erbjudanden — och rätt använt kan generativ AI bli ett verktyg för att förbättra kundens hela livscykel, skriver Jens Hård, GenAI Lead Marketing Nordics, vid Accenture. Jens Hård är en av de medverkande vid Insurance Evolutions nätverksträff den 23 januari.

Det utmanande ekonomiska läget med höga räntor och hög inflation förväntas sannolikt leva kvar under kommande år innan gradvisa sänkningar införs i syfte att stimulera och sätta fart på ekonomin igen.

När människor får mindre i plånboken blir faktorer som pris och värde genast viktigare, och en meningsfull kundupplevelse kommer spela en ännu större roll.

Inom detta område vill jag lyfta fram generativ AI som ett verktyg för att skapa en mer fokuserad marknadsföring med personliga och meningsfulla kundupplevelser som stärker förtroende och relationer med försäkringstagarna.

Från första interaktion till kontinuerligt riskförebyggande arbete och en effektiv skadehantering med hög grad av automation – genom att använda tekniken på rätt sätt kan den förbättra kundens hela livscykel.

När man tar hela kundresan som perspektiv är relevansen nyckeln till framgång i kundrelationen. Försäkringsbolag gynnas av att vara proaktiva istället för reaktiva. När vi i högre utsträckning lever mindre traditionella liv förändrar det givetvis också människors försäkringsbehov. Kunder önskar sig mer av sitt försäkringsbolag och vill gärna bli erbjudna en helhetslösning som går bortom det konventionella utbudet. Det här vet de flesta om, även om få har lyckats erbjuda något som är tillräckligt välskräddat. Det är heller inte så konstigt – kraven är höga när kunder vill kunna hantera sina försäkringsärenden lika enkelt och smart som när de väljer nästa serie att sträck-kolla på Netflix eller klickar hem årets julklapp från Amazon.

En tydlig utmaning för försäkringsbolag är att på riktigt ta tillvara sina kunddata, och omorientera sig från en produktcentrerad strategi till en behovsbaserad. Det handlar om att flytta fokus från renodlade produkter till att förstå och möta kundernas behov på djupet – att skapa lösningar som får människor att känna sig sedda. Generativ AI kan till exempel användas för att blixtsnabbt skapa detaljerade kundprofiler med hjälp av stora datamängder, vilket gör att försäkringsbolag kan nå ut med individuellt anpassade budskap på ett helt nytt sätt.

Genom att utgå från kundernas behov och nå fram med relevanta budskap och försäkringsprodukter till rätt person vid rätt tillfälle uppnås både stärkt relation med varumärket, mer effektiv riskbedömning och ökad försäljning. En holistisk syn på kundens situation i kombination med en förmåga att bredda kundens engagemang hos försäkringsbolaget skapar dessutom mer lojala kunder som tenderar att stanna kvar över tid.

Försäkringskunder kommer i ännu större utsträckning vara villiga att dela information om sig själva med sitt försäkringsbolag, så länge de upplever att de får ett rättvist värde i utbyte. Så väl techbolag som nya disruptiva spelare inom branschen förstår detta och det är bara en tidsfråga innan de tar större andelar på marknaden. Tesla är ett av flera exempel. Förmågan att tillvarata konkurrensfördelarna bygger på att försäkringsbolagen har både en tydlig AI-strategi samt ägarskap i företagsledningen. Utan en stark styrning är det svårt att lyckas implementera och använda tekniken fullt ut.

Men hur skiljer sig då en kundupplevelse hos ett försäkringsbolag som använder sig av generativ AI i jämförelse med de som inte gör det? Låt oss titta på ett exempel.

Lisa är kund i ett försäkringsbolag som arbetar aktivt med generativ AI inom marknadsföring. Medan hon drömmer om skidsemestern genererar försäkringsbolaget skräddarsydda försäkringserbjudanden för den kommande skidresan. Lisa får ett personligt meddelande och en video som säger ”Ingen snöstorm kan stoppa din glädje. Upplev vintern med vår skräddarsydda försäkring – inklusive skydd för dina skidor, dig själv om du råkar ut för en olycka i backen, samt extra assistans om du fastnar i snödrivorna!”. Lisa skrattar till åt det träffsäkra erbjudandet och klickar i de alternativ hon känner att hon behöver. Hon känner sig sedd och väl omhändertagen.

Å andra sidan har Erik, kund hos ett försäkringsbolag som inte tillämpar generativ AI, ingen aning om några skräddarsydda alternativ. Han får ett generiskt nyhetsbrev med texten ”Vintern är här, skydda ditt hem och bil!”. Erik känner sig som en i mängden, utan det personliga skydd han behöver för sin skidsemester.

Vad kan vi dra för lärdom av detta enkla exempel? Lisas kundupplevelse är relevant, snabb och skräddarsydd efter hennes behov, tack vara den förmåga generativ AI har att agera på databehandling i realtid samt anpassa lösningar och service. Kunden känner sig sedd, omhändertagen och trygg.

Erik har däremot genomgått en långsammare process, kanske stått i telefonkö, och till slut fått ett generellt förslag som inte alls är anpassat efter hans behov. Erik känner sig som ett namn i mängden, utan anpassning och lekfullhet.

Vad jag försöker säga är att branschen behöver omdefiniera sina kunder och deras behov. Idag planerar närmare hälften av alla konsumenter sällan längre än ett år framåt och därför är det hög tid att fundera över om det alls finns en “one size fits all”-lösning. Löpande bindningstid istället för årsförnyelse är ett exempel på detta. Det är en stor förändring mot hur det har sett ut historiskt i branschen och denna förändring kräver därför drastiska åtgärder. Tillfället att förnya det som utgör själva hantverket inom försäkring, och utforma erbjudanden som är skräddarsydda efter individuella risker och beteenden är bättre än någonsin när AI förmågor möjliggör potentialen i data, och kundupplevelse spelar en ännu större roll.

Tekniska förflyttningar är det som driver förändring i branschen. Vidare är det inte längre valbart att ta sig an generativ AI eller att tillämpa ett kundcentrerat förhållningssätt – det är helt enkelt nödvändigt för att skapa den behovsanpassade lösning som varje individ förtjänar och för att fortsätta vara en relevant aktör på marknaden.

Än så länge har vi bara doppat tårna inom generativ AI men för de som vill omvandla visioner till handling föreslår jag följande åtgärder:

  1. Ha en tydlig strategi och bygg rätt kompetens
    Inkludera AI-kompetens i styrelse och ledning och säkerställ ett gediget åtagande för att bygga rätt förmågor inom organisationen i syfte att höja den allmänna kunskapsnivån. Definiera en strategi för hanteringen av datastyrning och dataprinciper.
  2. Sätt generativ AI på dagordningen
    Tänk brett på generativ AI och hur tekniken som verktyg kan förbättra både verksamheten i allmänhet och kundupplevelsen i synnerhet.
  3. Våga testa
    Börja med att identifiera några få situationer där användning av generativ AI kan ge störst effekt. Ha som utgångspunkt att försäkringen ska passa kunden, istället för att kunden ska passa försäkringen.

Så, gör ni det som krävs idag – och imorgon – för att vinna kampen om kunden (i skidbacken)?

Jens Hård
GenAI Lead Marketing Nordics 

Är du intresserad av att anmäla dig till Insurance  Evolutions nätverksträff den 23 januari? Här hittar du mer information1

457
27 december, 2023
ANNONS

Dina nya karriärmöjligheter

  • Bli vår nya Product Manager – forma framtidens vårdförsäkring
    Stockholm company logo
  • Försäkringsadministratör
    company logo
Se alla lediga jobb

Relaterade artiklar

  • 13 dagar
    Eiopa undersöker användningen av AI i försäkringsbranschen
  • 26 dagar
    ”Involvera verksamheten redan från start vid systemskiften”
  • 1 månad
    Matilda Holmgren: Så går det att lyckas med byte av kärnsystem
  • 1 månad
    Systemskiften inom försäkring — som skapar nya möjligheter!
  • 1 månad
    Missa inte nätverksträffen den 22 maj – om systembyten i branschen!
Premium

Cyberförmedlaren Coalition startade ny filial i Stockholm

2 timmar Läs mer
Bliwas nya inkomstförsäkring har anpassats till ny lagstiftning
5 timmar Läs mer
SENASTE NYTT FRÅN SAK & LIV PREMIUM
cover image
Promemoria om överprövning av FTN:s upphandlingar
2025-06-16
cover image
Upptecs årsredovisning för 2024
2025-06-16
cover image
Pensionsmyndighetens analys av jobbonärer
2025-06-16
KÖP PREMIUM
Söderberg & Partners förvärvar dansk förmögenhetsförvaltare
23 minuter Läs mer

Delphi Global: Aktiv förvaltning som överträffat index

Läs mer
De senaste nyheterna
  • 23 minuter
    Söderberg & Partners förvärvar dansk förmögenhetsförvaltare
  • 2 timmar
    Cyberförmedlaren Coalition startade ny filial i Stockholm
  • 5 timmar
    Bliwas nya inkomstförsäkring har anpassats till ny lagstiftning
  • 5 timmar
    If: Här är sommarens vanligaste bilförsäkringsskador
  • 6 timmar
    Nu har Omocom registrerat sig som ett nytt försäkringsbolag
Nu har Omocom registrerat sig som ett nytt försäkringsbolag
6 timmar Läs mer
"Vi har en vilde i Vita huset."
Carl Bildt i debattartikel i Dagens Industri den 17 april.
Veckans mest lästa
  • 5 dagar
    FI: Stor risk för intressekonflikter vid försäkringsförmedling
  • 4 dagar
    Forena: Så mycket har lönerna ökat i försäkringsbranschen
  • 3 dagar
    Ljög om stulen Porsche – döms för försök till grovt bedrägeri
  • 6 dagar
    ARN: If ska betala ersättning för trasig koppling på begagnad bil
  • 2 dagar
    FI fattar beslut om sanktion på sitt nästa styrelsemöte
If: Här är sommarens vanligaste bilförsäkringsskador
5 timmar Läs mer
Devise beslutade att ansluta till Tydligas organisation
2 dagar Läs mer
FI fattar beslut om sanktion på sitt nästa styrelsemöte
2 dagar Läs mer
If ansluter sig till AI Swedens partnernätverk
3 dagar Läs mer
Autonet lanserar ny AI-tjänst för återbruk av bilreservdelar
3 dagar Läs mer
Fosak och Foliv i nytt samarbete med Försäkringstorget
3 dagar Läs mer
Läs in fler artiklar

Sak & Liv Premium

Analys

Sak & Livs egna analyser, sammanställningar och fördjupningar

Rättsfall

Här hittar du domar, stämningsansökningar och andra intressanta dokument med koppling till rättsfall som rör pensioner och försäkringar.

Lagar och regler

Dokument som rör lagstiftning samt regler och förordningar

Rapporter

Kvartalsrapporter, årssammanställningar och andra rapporter kopplade till branschen

Årsredovisningar

Vi har samlat årsredovisningar för några av de mest centrala företagen i pensions- och försäkringsbranschen.

Allmänt

Här hittar du dokument av olika slag som vi tror att du kan ha intresse av

Promemoria om överprövning av FTN:s upphandlingar

Socialdepartementet lade den 16 juni fram en promemoria om överprövning av Fondtorgsnämndens beslut: "Skyndsamhet och preklusionsfrister vid överprövning av upphandling av fonder till premiepensionens fondtorg".
2025-06-16

Upptecs årsredovisning för 2024

Upptec AB har publicerat sin årsredovisning för 2024.
2025-06-16

Pensionsmyndighetens analys av jobbonärer

Pensionsmyndigheten presenterade den 16 juni en ny analys av jobbonärer i Sverige.
2025-06-16

Kallelse till Finansinspektionens styrelsemöte den 17 juni

Kallelse har skickats ut till Finansinspektionens styrelsemöte den 17 juni.
2025-06-13

Dom i Svea hovrätt om försäkringsbedrägeri med stulen bil

Svea hovrätt har avkunnat dom i ett mål där en 34-årig man åtalats för försäkringsbedrägeri mot ett försäkringsbolag gällande en bilstöld.
2025-06-13

Dom i tvist mellan Trygg-Hansa och Nynäshamns kommun

Mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt har avkunnat dom i en tvist mellan Trygg-Hansa och Nynäshamns kommun.
2025-06-12
Läs in fler dokument

Greater Thans årsredovisning för 2024

Greater Thans årsredovisning för 2024.
2025-04-11

Trygs rapport för första kvartalet 2025

Trygkoncernen lämnade den 11 april sin rapport för första kvartalet 2025.
2025-04-11

Kyrkans Pensions årsredovisning 2024

Kyrkans Pensions årsredovisning 2024.
2025-04-09

Gamla Livs stämningsansökan mot Sturehof (2)

Gamla Livförsäkringsaktiebolaget SEB Trygg Liv (publ) riktar i en stämningsansökan krav mot Sturehof Aktiebolag.
2024-12-16

Beslut om nedläggning av förundersökning rörande mutbrott

Åklagarmyndigheten har fattat beslut om att lägga ned förundersökning om mutbrott med koppling till Alectas investering i Heimstaden Bostad.
2024-09-02

FI:s begäran om yttrande från Alecta

Finansinspektionen har i en skrivelse begärt yttrande från Alecta om FI:s preliminära slutsatser i undersökningarna av bolagets investeringar i Heimstaden Bostad och amerikanska banker.
2024-07-24

FI:s rapport om intressekonflikter bland försäkringsförmedlare

Finansinspektionen presenterade den 11 juni rapporten "Ersättningar och intressekonflikter hos svenska försäkringsförmedlare".
2025-06-11

Försäkringsmarknaden första kvartalet 2025

Svensk Försäkring publicerade den 21 maj sin rapport Försäkringsmarknaden för första kvartalet 2025.
2025-05-22

Konsumentverkets skrivelse till OKQ8

I en skrivelse till OKQ8 ställer Konsumentverket frågor kring en olycksfallsförsäkring som företaget erbjuder.
2025-06-12

Dom efter åtal om investeringsbedrägeri

Stockholms tingsrätt har avkunnat dom i ett mål där två personer stått åtalade för investeringsbedrägerier.
2025-06-08

SFM:s rapport om den svenska förmedlarmarknaden

Svenska försäkringsförmedlare släppte den 2 juni en rapport om den svenska förmedlarmarknaden "Förmedlad försäkring i Sverige"
2025-06-03

Tingsrättsdom i tvist mellan Obos och Protector

Stockholms tingsrätt har meddelat dom i en tvist mellan Obos och Protector.
2025-05-21
Ansvarig utgivare: Gunnar Loxdal, 0706 94 60 48
Vår postadress: Skandinavisk Försäkringsanalys, Helgag. 36M, 118 58 Stockholm
Om Sak & LivKontakta ossPlatsannonserAnnonsera
TESTA
PREMIUM I 30
DAGAR UTAN
KOSTNAD

 

Sak & Liv Premium — ditt affärsverktyg för att få koll på försäkrings- och pensionsmarknaden!
Missa inte de unika nyheterna, översikterna och analyserna!

TESTA PREMIUM NU!