SKI: Skandia uppfattas för andra året i rad som mest hållbart
Skandia meddelar att bolaget för andra året i rad är det företag som rankas högst på privatsidan i mätningar från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, av hur kunderna ser på företagens hållbarhetsarbete.
— Att vara ett föredöme inom hållbarhet är en av förväntningarna som våra ägare tillika kunder har på oss. Eftersom SKI:s undersökning baseras på kundernas egen uppfattning om oss är det glädjande att få ett kvitto att våra privatkunder också uppfattar att vi gör ett bra jobb inom hållbarhetsområdet, säger Gabriel Lundström, hållbarhetschef på Skandia, i en kommentar.
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har mätt kundnöjdhet i Sverige sedan 1989. Under 2022 lanserades ett nytt index som även mäter kundernas syn på bolagens hållbarhetsarbete.
På Skandia är man stolta över att för andra året i rad vinna förstaplatsen på privatsidan.
Aktörerna i toppskiktet utmärker sig bland annat med att kunderna anser dem vara ansvarstagande gällande investeringar som en del av ett större samhällsansvar enligt SKI.
— Att göra sunda och hållbara investeringar är en central del av vårt hållbarhetsarbete, men det är också ett vidare arbete än så. Skandia arbetar med en bred palett som förutom sparande även inkluderar friska företag, ansvarsfulla banktjänster och en hållbar egen verksamhet. Man kan inte arbeta lite hållbart utan det behöver genomsyra hela verksamheten – jag tycker att förstaplatsen i årets SKI visar att Skandia har den förmågan, säger Gabriel Lundström.