Ny SKI-mätning: Svedea har mest nöjda kunder inom djurförsäkring
Svedea ligger i topp när det gäller kundnöjdhet i kategorin djurförsäkringar, visar en färsk mätning från Svenskt Kvalitetsindex. På andra plats återfinns Folksam och på tredje plats Dina Försäkringar.
Det är andra gången som SKI mäter upplevelsen av djurförsäkringar bland hund- och kattägare.
Enligt SKI indikerar kundbetyget i branschen på 72,5 indikerar att kunderna överlag är nöjda. Samtidigt noterar SKI att aktörerna kundnöjdheten tycks ligga högre för andra delbranscher inom försäkring. Mätningen visar också att kattägare överlag är något mer nöjda än hundägare.
— Branschbetyget på 72,5 är bra, även om branschen noterar en liten nedgång jämfört med den senaste mätningen 2020. Det höga resultatet handlar främst om att aktörerna inom detta segment har en god image, lever upp till kundernas förväntningar, har en bra produkt och levererar en god service, säger Johan Parmler, VD för Svenskt Kvalitetsindex, i en kommentar.
Johan Parmler lyfter samtidigt fram att Svedeas betyg på 77,0 tyder på att de verkligen har lyckats skapa en stark och nära kundrelation.
Dock finns alltså utrymme för förbättring, jämfört med andra försäkringssegment.
— Djurförsäkring presterar sämre än alla segment förutom företagskunderna inom sakförsäkring fortsätter Johan. Utmaningen för branschen inom segmentet djurförsäkring ligger dels i att hålla den passiva kunden nöjd, dels att behandla ärenden på ett snabbt men ändå omsorgsfullt sätt, säger Johan Parmler.
Svedea gläds i sin kommentar åt att Svedea tar hem förstaplatsen när det gäller samtliga de drivande aspekter som ligger till grund för resultatet:
— Vi har anat att våra kunder är nöjda, men att få det här kvittot på att vi gör saker rätt är naturligtvis fantastiskt kul! Precis som inom fordon och företag jobbar vi inom husdjursförsäkringar varje dag med våra kunders bästa för ögonen – och vi kommer att kämpa vidare på den inslagna vägen, säger Odd Einar Bruem, chef för djurförsäkring på Svedea.
Jonas Roberts, VD för Svedea, pekar i sin kommentar på företagskulturens betydelse för kuindnöjdheten:
— Ja, vilka framgångsveckor vi haft! Att först lyckas ta femte raka medaljen i kategorin fordonsförsäkring och tre veckor senare få samma utmärkelse för husdjur är inget annat än en bedrift. Att vi uppnår så höga kundnöjdhetsbetyg bottnar i ett ständigt pågående arbete med vår företagskultur. Vår strävan efter nöjda kunder sitter i vårt DNA.
Calle Walmstedt är projektledare på Svenskt Kvalitetsindex. Han pekar på att kundupplevelsen alltid, oavsett bransch, både är rationell och emotionell. Kunder som är känslomässigt nöjda är överlag mer genuint nöjda och lojala.
— När det gäller skyddet av våra sällskapsdjur är detta extra påtagligt, eftersom det för många kunder i detta segment handlar om möjligheten att ta hand om och skydda en familjemedlem. Försäkringsbolaget blir då extra viktigt, både rationellt och emotionellt. Känslan av att man känner sig värdesatt som kund får större genomslag jämfört med hur det är med övriga försäkringsbranschen, säger Calle Walmstedt.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av SKI:s presentation av undersökningsresultaten.