Svenska företag försäkrade affärer för 584 miljarder kr 2023
Under förra året försäkrade svenska företag affärer för den närmare 584 miljarder kronor under 2023 — vilket innebär ett nytt rekord. Det rapporterar Kredit- och Garantiförsäkringsföreningen.
Kredit- och Garantiförsäkringsföreningen är branschförening för företag verksamma inom kundkreditförsäkring och försäkringsgarantier. Sedan sju år tillbaka genomför föreningen en undersökning bland medlemmarna med nyckeltal för premievolym, skadeersättning med mera.
Enligt föreningens statistik ökade omfattningen av kredit- och garantiförsäkringar under förra året med 21 procent jämfört med 2022.
— I en tid där konkurserna ökar kraftigt ser vi det som ett positivt tecken att det råder en ökad medvetenhet om hur man kan minska sina risker med hjälp av kreditförsäkringar, säger Jonas Källman som är styrelsemedlem i KGFF och Head of CGS Nordics & Country Lead Sweden för Coface.
Föreningens statistik visar också att antalet konkurser i Sverige ökade med 28 procent under 2023 jämfört med 2022 — något som kan ha bidragit till ett ökat intresse för att försäkra sina affärer. Användandet av kreditförsäkringar har ökat, 2023 försäkrades affärer för 584 miljarder kronor vilket i princip motsvarar lastbilsjätten Volvo AB:s hela börsvärde.
— Vi ser att det varit en tillväxt, givetvis mycket driven av inflation men osäkerheten i världen gör att företag vill försäkra sina affärer i högre grad. Många tycker nog att de har bra koll på sina inrikesaffärer men upplever en större osäkerhet vid utlandsaffärer, vilket också rapporten visar då exportdelen ökade med 55 procent, säger Jonas Källman.
Antalet företag som försäkrar sina affärer ökade enligt statistiken förra året med 5 procent. Men den stora ökningen beror på att beloppen som försäkras i de enskilda affärerna har stigit.
Även skadeutbetalningarna har ökat markant. Under 2023 ökade skadekostnaderna med 70 procent jämfört med 2022. Större delen av ökningen står exportsidan för. Antalet anmälningar av skador har inte ökat särskilt mycket, utan istället handlar det om en ökning av den genomsnittliga kostnaden per skada.
— Detta visar att marknaden finns där för att hjälpa till och att kunderna får den hjälp de behöver, och det är vårt mål, att ge skydd för att skapa nya möjligheter för svenska företag att göra affärer. Vi arbetar ständigt med att ta fram rådata för att våra kunder ska kunna ta snabba beslut och få all den information de behöver för att göra säkra affärer, säger Jonas Källman.