Sophie Wilkinson: Med ”Tidigare besvär” öppnar Lassie branschen

• ”Det förekommer att olika bolag höjer sina premier kraftigt för sina befintliga kunder, men många som egentligen skulle vilja byta bolag drar sig för det eftersom de inte vet om de får komma till andra bolag på grund av tidigare skador. Nu gör vi marknaden mer konkurrensutsatt och öppnar upp branschen på ett helt nytt sätt”, säger Sophie Wilkinson.
”Nu gör vi marknaden mer konkurrensutsatt och öppnar upp branschen på ett helt nytt sätt”, säger Sophie Wilkinson om lanseringen av den nya tilläggsprodukten ”Tidigare besvär”.
I förra veckan lanserade Lassie tilläggstjänsten ”Tidigare besvär” — en produkt för att göra det enklare att byta försäkring för sitt husdjur. Tanken med den nya tjänsten är att göra det lätt att byta försäkring eller teckna en helt ny försäkring även för ett djur som tidigare drabbats av skada.
Sak & Liv har talat med Sophie Wilkinson, en av grundarna och operativ chef på Lassie, om den nya produkten.
Kan du berätta mer om produkten ”Tidigare besvär”!
— Det är en ny produkt som vi har som vi är otroligt stolta över och Sverige blir den enda marknaden för tjänsten. Tanken är att om man har ett husdjur som varit sjukt tidigare, så ska det ändå finnas möjlighet till ett försäkringsskydd. På så vis öppnar vi upp friheten att byta försäkring och minska inlåsningseffekterna. Det förekommer att olika bolag höjer sina premier kraftigt för sina befintliga kunder, men många som egentligen skulle vilja byta bolag drar sig för det eftersom de inte vet om de får komma till andra bolag på grund av tidigare skador. Nu gör vi marknaden mer konkurrensutsatt och öppnar upp branschen på ett helt nytt sätt. Därför är vi väldigt glada över att kunna erbjuda detta, och på så vis vara med och driva utvecklingen i branschen!
— Jag tycker att det är ett väldigt modigt initiativ av Lassie. Som ett bolag som erbjuder djurförsäkring vill man givetvis helst ha skadefria djur. Men här tar vi ansvar även för husdjur som drabbats av tidigare skador. Vi är väldigt förväntansfulla och det är väldigt stort engagemang internt. Det är en av de sakerna som jag älskar med Lassie — alla är otroligt engagerade i det vi gör och erbjuder kunderna.
”Tidigare besvär” är tänkt att fungera som en tilläggsprodukt. Hur fungerar tillägget?
— Den som tecknar produkten får ersättning för veterinärvårdskostnader på upp till 10 000 kronor per försäkringsår. Är djuret skadefritt i 24 månader så omfattas man helt av sin vanliga veterinärvårdsförsäkring.
Går det att säga vad premien blir för tilläggsprodukten?
— Det är svårt att ge något generellt svar eftersom det beror på många olika parametrar, bland annat djurets ålder. Det är också lite olika prisbild beroende på vilken självrisk man väljer.
Man kan ju tänka sig att många som har djur som drabbats av osedvanligt många skador kommer att välja den här produkten. Hur gör ni för att det inte ska bli alltför stort moturval, och riskera att bli en stor förlustaffär när ni tar över försäkringar av husdjur som har tidigare svår skadeproblematik?
— Vi är medvetna om risken, men vi är trygga i vår bedömning. Inom Lassie finns en mycket stor samlad erfarenhet av djurförsäkring och vi vet hur skadehistoriken brukar se ut. Vår främsta drivkraft med den här produkten är att skapa verklig kundnytta och göra det enklare att byta försäkring. Det här är en banbrytande nyhet på den svenska marknaden, och vi kommer att utvärdera utfallet löpande för att kunna förbättra erbjudandet ytterligare.
Hur stor bedömer du att efterfrågan är från kunderna för tilläggsprodukten?
— Vi ser nu ett stort intresse för den och vi har redan sålt många försäkringar.
Det går uppenbarligen bra överlag för Lassie. Ni har tidigare nämnt att ni under förra året dubblade den förmedlade premievolymen till 487 miljoner kronor och den egna intäkten till drygt 100 miljoner kronor. I dag har ni ungefär 150 000 kunder och hoppas på en fördubbling det närmaste året både av kunder och intäkter. Går det att göra några ytterligare prognoser för verksamheten 2025?
— Som det ser ut nu, så ska vi nå upp till de mål som vi har satt. Vi har lyckats väl på alla de marknader vi är på. Tyskland är i dag vår största marknaden, men Frankrike växer snabbt. Så jag ser egentligen inga större hinder för att vi ska växa vidare i samma hastighet.
Blir det någon ytterligare internationell expansion 2025 utöver de tre marknader där ni redan finns i dag?
— Jag önskar att jag kunde svara på det redan nu. Självklart vill vi ut i världen. Men just nu är planerna att i första hand fördjupa oss på existerande marknader. Sedan har vi satsat mycket på att utöka teamet och är nu 70 anställda — nu känns vi som ett riktigt bolag. Det innebär att vi samtidigt är väl rustade för fortsatt expansion när det är moget att ta nästa steg.
Vad skulle du säga är de största framgångsfaktorerna för Lassie hittills, och vad talar för att ni faktiskt kommer att kunna fortsätta med samma tryck i tillväxten framöver?
— Jag skulle säga att den största framgångsfaktorn är att vi är en ”lean machine”. Det kan tyckas att det är många anställda när vi är över 70 personer, men det är väldigt få för att vara på tre marknader och lågt mot konkurrenterna i branschen. Dessutom har vi verkligen ”superstars” bland medarbetarna på Lassie. Jag blir lycklig varje dag för att få jobba med så smarta människor. Vi har alltid varit bra på att vara effektiva i vårt team, och har förmågan att vara väldigt snabba. Det gör att jag är övertygad om att vi kommer att kunna fortsätta med samma tillväxthastighet, säger Sophie Wilkinson till Sak & Liv.