Tydliga satsar på storkunder och erbjuder nya samarbetsformer
Förmedlarorganisationen Tydliga kommer framöver att satsa mer på storkunder — och lanserar nu en egen storbolagscertifiering för att driva satsningen framåt. Dessutom öppnar man för nya samarbetsformer med förmedlare, genom etableringen av det separata partnerbolaget Tydliga Partners AB.
En av idéerna med konceptet Tydliga Partners är att nyetablerade förmedlare på ett snabbt och enkelt sätt ska kunna dra igång sina nya verksamhet under Tydligas varumärke.
— När vi startade Tydliga var tanken att vi skulle verka genom de lokala förmedlarnas bolag och inte använda Tydliga som varumärke mot kunderna. Men vi är delvis på väg att ändra oss på den punkten, säger Tydligas VD Thomas Fjällström till Sak & Liv.
— Vi får ofta förfrågningar från personer som lämnar försäkringsbolag för att istället bli förmedlare, och de efterfrågar inte sällan ett färdigt koncept för att kunna dra igång snabbt. Vi ser nu att vi behöver möta den efterfrågan. Dessutom får vi ibland förfrågan om att ta över hela kundstockar, exempelvis när en förmedlare pensionerar sig.
— Idén med Tydliga Partners AB är att det ska vara möjligt att ansluta till ett färdigt koncept där man får allt dukat, lite grand som ett franchiseerbjudande. Det blir också möjligt att verka som förmedlare inom ramen för konceptet utan ett eget bolag genom att istället vara anställd förmedlare. Med alla de nya regelverk som gäller försäkringsförmedling, blir det mer intressant att kunna fokusera enbart på rådgivningen, och låta någon annan hantera sådant som bolagsfrågor och compliance.
Tydliga Partners AB ska enligt planen starta sin verksamhet under november.
Parallellt med starten av Tydliga Partners, etablerar Tydliga också ett helt nytt bolag för storkundsbearbetning — Tydliga Storkund AB — som ska kunna erbjuda kvalificerad rådgivning i hela landet. I första hand är bolaget inriktat på liv och pension, bland annat med Tydligas nya Flexplan, men man kommer även att erbjuda lösningar inom sakförsäkring. Bolaget är tänkt att starta sin verksamhet vid årsskiftet.
— Vi vill vända oss i större utsträckning till större kundföretag, med 250 eller fler anställda. Därför har vi planer på att etablera ett storkundsteam med certifierade rådgivare, säger Thomas Fjällström.
Hur många av Tydligas förmedlare kommer att bli certifierade storkundsrådgivare?
—Men vi kommer att ställa ganska höga krav för att bli certifierade. Det kanske blir mellan sju och tio personer i Tydliga som certifieras. Utöver det kanske vi också kan locka över några rutinerade förmedlare från några av våra konkurrenter.
Bemanningen av de båda nystartade bolagen är inte helt klar, man söker just nu bland annat en VD till storkundsbolaget. Sannolikt blir Tydligas ordförande Björn Amb styrelseordförande i båda bolagen medan Thomas Fjällström är styrelseledamot.
Det har hänt en hel del på senare tid när det gäller försäkringsförmedling i Sverige. Tidigare under hösten lade Hjerta ett bud på Säkra, som avvisades. Istället fick Säkra in nya ägare i form av riskkapitalbolaget Adelis, och försöker nu satsa nu på att leda omstruktureringen av den svenska förmedlarmarknaden. Tydliga har nämnts som en tänkbar partner både för Hjerta och för Säkra. Vad har ni för tankar i dag om framtiden?
— Vi ägs av förmedlarna och personal och har ingen annan tanke än att fortsätta med det.
— I dag har vi över 270 förmedlare på ett 50-tal orter i Sverige, och tjänar pengar. Vi får ofta frågor om samarbeten men är rätt nöjda med hur det ser ut i dag. Jag har tidigare sagt lite på skämt att det kanske är vi som är intresserade av att köpa Hjerta istället, men det är nog rätt osannolikt att vi kommer att gå samman. Som jag ser det har de inget som vi skulle vilja ha.
— När det gäller Säkra har vi redan ett gott samarbete som vi gärna vill fortsätta med, där vi bland annat äger värdepappersbolaget United Securities gemensamt och samarbetar om systemutveckling. Men det betyder inte att vi ska gå ihop, vi har inga sådana diskussioner, säger Thomas Fjällström.