Uppläxade! Söderberg slopar tioårsindex och ändrar fondnamn

Söderberg & Partners meddelade i dag att man ändrar namnet på sina fonder efter påpekande från Konsumentverket. Konsumentverket meddelade i en skrivelse den 29 oktober att namnet ”trygghet” i trygghetsfonderna kan anses vara otillbörlig marknadsföring.

Enligt Söderberg & Partners var syftet med namnet när fonderna namngavs, att det skulle vara tydligt för kunderna.

”Samtidigt kan vi notera att marknaden och bedömningskriterierna har förändrats och vi vill vara de första av många berörda bolag att rätta oss efter ny syn på hur fonder får namnges”, heter det i ett pressmeddelande.

Söderberg & Partners kommer också – efter påpekande från Konsumentverket – att upphöra med att redovisa ett tioårigt jämförelseindex för sina fonder. Fonderna har inte funnits så pass länge, men Söderberg menade tidigare att det var relevant att använda ett index så pass långt tillbaka eftersom man haft annan typ av förvaltning än fonder under den perioden. 

”Under 2016 har Söderberg & Partners haft en dialog med Konsumentverket om en Tioårsutvärdering av vår trygghetsförvaltning. Myndigheten har kritiserat marknadsföringen som de menar riskerar att vilseleda kunder. Vår utgångspunkt är att vi i all vår marknadsföring har kundernas främsta för ögonen men efter ny kommunikation med Konsumentverkets slutar vi nu använda jämförelseindex i vår marknadsföring”, skriver Söderberg & Partners i sin pressinformation. 

Klicka här för att läsa hela pressmeddelandet. 

2 december, 2016