Konsumentverket inleder granskning av hur IDD-lagen följs

Konsumentverket genomför under våren en granskning av försäkringsdistributörers information till konsumenter, med anledning av den nya lagen om försäkringsdistribution. Granskningen omfattas totalt 20 försäkringsförmedlare och försäkringsbolag och resultatet av granskningen ska presenteras före sommaren.
I höstas trädde den nya lagen om försäkringsdistribution i kraft. Den nya lagen baseras på EU:s direktiv om försäkringsdistribution, IDD.
I lagen finns bland annat informationsregler som syftar till att konsumenterna ska få bättre förutsättningar att fatta välgrundade beslut om försäkringar. Informationsreglerna är kopplade till marknadsföringslagen som Konsumentverket har tillsyn över. För tydlighets skull kan nämnas att det även finns andra informationsregler än de som är kopplade till marknadsföringslagen, och som därmed inte berör Konsumentverket.
Konsumentverket har nu valt ut 20 försäkringsdistributörer — både försäkringsförmedlare och försäkringsföretag — för att genomföra en tematisk granskning av hur dessa regler uppfylls. Företagen som omfattas av granskning är både stora och små företag. Företagen i granskningen är verksamma i olika delar av landet, och granskningen avser både skadeförsäkring och livförsäkring.
— För att få en bild av hur informationsgivningen ser ut i ljuset av de nya reglerna genomför vi denna granskning som omfattar både försäkringsföretag och förmedlare. Granskningen syftar också till att vi, om vi identifierar brister, kan uppmärksamma berörda företag på dessa så att de kan förbättra sin informationsgivning. Målet är att konsumenter får tillgång till klar och begriplig information inom ett område som många konsumenter upplever som svårt, säger Joel Westerlund, jurist på Konsumentverket, till Sak & Liv.
De 20 företagen i granskningen har ombetts att inkomma med den information som lämnas till konsumenter om försäkringsdistributionen, utifrån kraven i Lagen om försäkringsdistribution. I förekommande fall ska man även lämna in de standardiserade produktfaktablad som lagen föreskriver, och berätta om vid vilken tidpunkt och i vilken form konsumenten får denna information samt beskriva hur försäkringsdistributionen typiskt sett går till från första kontakt med konsumenten till ingånget avtal.
Konsumentverkets resultat av granskningen kommer att sammanställas i en promemoria. Avsikten är att denna sammanställning ska vara färdig före sommaren.
Vid eventuella överträdelser av regelverket har Konsumentverket befogenhet att ingripa genom förbud och föreläggande förenat med vite.
Här kan du ta del av Konsumentverkets brevmall för de brev som skickas ut under våren till försäkringsdistributörer. Länken kräver abonnemang på Sak & Liv Premium.