Finanstilsynet: Danica får inte försöka locka tillbaka kunder som vill flytta
Finanstilsynet i Danmark har meddelat att Danica Pension inte får marknadsföra sig till de kunder som är på väg att flytta sin pension från bolaget.
Bakgrunden till Finanstilsynets beslut är att man har genomfört en undersökning av hur Danica Pension hanterar kunders önskemål om att flytta sin pension till ett annat bolag.
Finanstilsynet meddelar nu att det inte är tillåtet att försöka locka en kund att stanna kvar i bolaget, när man väl har fått ett besked om att kunden önskar flytta. Endast i mycket speciella fall kan det finnas anledning att informera kunden om att man riskerar att gå miste om vissa rättigheter i samband med en flytt.
Ett liknande beslut har tidigare fattats gällande pensionsbolaget PensionDanmark.
— Det ligger inte i kundens intresse att bolaget utnyttjar en sådan kundkontakt till att försöka få kunden att ändra sig genom sådan marknadsföring so vi har sett exempel på i Danica Pensions och PensionDanmarks kundhantering. Här handlar det snarare om att det är i bolagens intresse att behålla förvaltningen av pensionerna som väger tyngst, säger kontorchef Ulla Brøns Petersen på Finanstilsynets konsumentavdelning i en kommentar till beslutet.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av beslutet från Finanstilsynet.