Förmedlare varnas — gav råd om högriskplaceringar till 90-åring
Disciplinnämnden för försäkringsdistribution har — efter en anmälan från Insuresec — beslut att tilldela en förmedlare en varning. Bakgrunden är att förmedlaren bland annat i stor utsträckning lämnat råd om riskfyllda och komplexa strukturerade produkter i strid med kundens dokumenterade önskemål. Nämnden menar att förmedlaren heller inte anpassat sin rådgivning till kundens önskemål, behov och situation. Kunden var när anhöriga skickade in en anmälan till Insuresec, över 90 år gammal.
Nämnden skriver i sitt beslut bland annat att det ställs högre krav än annars på rådgivningsdokumentationen när rådgivningen innefattar placeringar i strukturerade produkter. Det ställs också höga krav på den information om de finansiella instrumenten som förmedlaren lämnar till kunden.
Nämnden menar också att när en konsument rekommenderas att placera i särskilt riskfyllda finansiella instrument, ställs vissa krav på rådgivningsdokumentationen för att rekommendationen ska anses förenlig med god försäkringsförmedlingssed. Det måste av dokumentationen framgå att rekommendationen var lämplig med hänsyn till kundens …
… kunskap och erfarenhet av den aktuella typen av finansiella instrument,
… ekonomiska situation, samt
… önskan att bära risk.
Förmedlaren menade att kunden hade lång erfarenhet av handel med finansiella instrument och ansåg att kritiken mot rådgivningsdokumentationen saknade lagligt stöd.
Nämnden gjorde en annan bedömning och konstaterade att det i det aktuella fallet det inte framgick av rådgivningsdokumentationen att kunden hade den kunskap och erfarenhet som krävdes för att rekommendationerna skulle kunna vara lämpliga. Det framgår inte heller enligt nämnden att förmedlaren inför rådgivningen gjort en tillräckligt ingående utredning och analys av riskbenägenheten hos kunden, egenskaperna hos produkterna och varför de var lämpliga för kunden. Nämnden menar också att det heller inte har dokumenterats att kunden fått tydlig information om förväntad nettoavkastning, kostnader, avgifter, eventuella provisioner och olika risker som behövs för att kunna fatta ett informerat beslut.
Den samlade bedömningen från nämnden är därför att förmedlaren i flera avseenden har åsidosatt god försäkringsförmedlingssed, enligt InsureSecs regelverk, och förmedlaren meddelades därför en varning av Disciplinnämnden.
Kunden — en pensionerad tandläkare — var 85 år gammal när förmedlaren ingick avtal med InsureSec och fyllde 91 år när kundförhållandet upphörde.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av beslutet, i anonymiserad form, under förutsättning att du har ett abonnemang på Sak & Liv Premium.