FI: Försäkringsförmedlare säljer riskfyllda tjänster till konsument

• FI har granskat verksamheten hos 13 förmedlare och kommit fram till att de i viss utsträckning erbjuder riskfyllda finansiella tjänster, som strukturerade produkter, till konsumenter.
Det förekommer att försäkringsförmedlare erbjuder riskfyllda finansiella tjänster till konsumenter, exempelvis strukturerade produkter, framgår det av en färsk analys från Finansinspektionen.
Mot bakgrund av de iakttagelser som FI gjort i samband med tillsynen av värdepappersbolag har FI analyserat vilka finansiella produkter som distribueras av försäkringsförmedlare inom ramen för fond- och depåförsäkringar. Analysen inleddes tidigare i år och FI presenterar nu delar av resultatet av sin undersökning.
I analysen har FI kartlagt 13 försäkringsförmedlare och undersökt vilka finansiella produkter som de erbjudit till konsumenter.
FI har bland annat utgått från följande frågeställningar:
- Påverkas försäkringsförmedlarens förslag av provisioner?
- I vilken utsträckning och hur förmedlas särskilt riskfyllda finansiella produkter, som vissa strukturerade produkter, till konsumenter?
Enligt Finansinspektionen har kartläggningen gett FI en bättre bild av försäkringsförmedlarnas verksamhet och vilka produkter som erbjuds. Analysen visar bland annat att komplicerade finansiella produkter i viss utsträckning erbjuds konsumenter. Det handlar bland annat om strukturerade produkter som ofta är svåra att förstå — samtidigt som de ibland är dyra och förknippade med stora risker.
— Produkter som är svåra att förstå ställer krav på att försäkringsförmedlarna presenterar sina produkter på ett lättbegripligt sätt. De ska också anpassa sina erbjudanden efter den enskilde konsumentens behov och situation, säger Johannes Petersson, senior finansinspektör på avdelningen Uppförandetillsyn på FI, i en kommentar.
Finansinspektionen har även undersökt förmedlarnas ersättningsmodeller för att få en bättre bild av eventuella intressekonflikter. Om försäkringsförmedlare får provisioner för att förmedla vissa produkter är risken stor att detta styr, snarare än vad som är lämpligt för konsumenten, menar FI. Redan tidigare har FI uttryckt att en statlig utredning borde se närmare på frågan.
Det framgår inte av informationen från FI om analysen föranleder någon särskild åtgärd mot någon av förmedlarna, utan enligt Finansinspektionen kommer analysen ”att ligga till grund för det fortsatta tillsynsarbetet”.
Tidigare har Småspararguiden publicerat namnen på de 13 företag som granskningen avser och det antal klagomål de tidigare har fått från konsumenter:
Klagomål hos FI | Klagomål hos ARN | |
Mandat Kapitalförvaltning AB | 1 | 0 |
Sensor Försäkring Norden AB | 1 | 0 |
Trygghet & Finans i Norrköping Handelsbolag | 0 | 0 |
Akademisk Marknadsanalys Stockholm AB | 8 | 1 |
Global Invest Finansförmedling Sverige AB | 0 | 0 |
PB Wealth Management AB | 0 | 0 |
AFFIRMO Försäkringskonsult Aktiebolag | 0 | 0 |
Spektra Finans & Försäkring AB | 0 | 0 |
Vågen Försäkringsbyrå Aktiebolag | 0 | 1 |
Norrfinans Livförsäkringar AB | 0 | 0 |
Linder & Partners AB | 0 | 0 |
Fundler AB | 4 | 0 |
Quesada Kapitalförvaltning AB | 3 | 1 |