Easy Peasy Insurance ökade volymen med över 400 procent på ett halvår
Sedan april har Easy Peasy Insurance ökat sin affärsvolym med över 400 procent samtidigt som antalet e-handelssajter där man erbjuder inbäddad produktförsäkring har ökat från fyra till nio.
Insurtechbolaget Easy Peasy Insurance lanserade sina första digitala försäkringslösningar år 2018. Man lade ned mycket kraft på att utveckla en enkel plattform där kunden kunde teckna försäkringen helt digitalt via mobilen. Betalning sker normalt via Bank-ID och Swish.
Några av de första produkterna som lanserades var självriskeliminering för hyrbilsförsäkring, reseförsäkring och försäkring kopplad till konsertbiljetter.
Men så kom pandemin.
Ingen behövde längre reseförsäkringar när ingen reste och ingen behövde biljettförsäkringar när alla konserter var inställda.
På Easy Peasy tog man ett kliv tillbaka och funderade över sin inriktning. Beslutet blev att satsa på att utveckla en affär inom embedded insurance, det vill säga inbäddade produktförsäkringar kopplade till försäljning på e-handelssajter och detaljhandel.
En bakgrund till satsningen var den kompetens som fanns i bolaget. Easy Peasy Insurance har i sitt team 25 års erfarenhet av detalj och e-handel, plattformar och 35 års erfarenhet av försäkringsutveckling.
Förra året fick man in de första kunderna för embedded insurance; fyra e-handelssajter kopplade till Hyma-koncernen.
Sedan dess har embedded-affären utvecklats vidare med ytterligare kunder och utökad affär på de befintliga plattformarna.
I dag har Easy Peasy partneravtal med nio olika e-handelssajter och för diskussioner med flera ytterligare aktörer i Norden. Av de nytillkomna kunderna är flera sajter kopplade till BHG-gruppen, exempelvis Trademax, Outlet1, Hemmy och Chilli.
Easy Peasy är formellt en förmedlare, med Eir som försäkringsgivare. De nya kunderna och utvecklingen av affären har inneburit en kraftigt ökad affärsvolym på senare tid.
Sedan april i år har volymen mätt både i antalet kunder och förmedlad premie ökat med över 400 procent!
— Sedan vi fick in Hyma som samarbetspartner har vi bland annat ägnat oss åt att skapa ett fungerande onboardingsystem för nya e-handelsföretag. Det betyder att vi nu kan hantera en onboarding av en ny ehandelssajt så snabbt som 18 timmar. Det finns ingen annan som kan ordna det lika snabbt, säger Easy Peasys grundare och VD Göran Broberg till Sak & Liv.
— Med de nya kunderna har vi kommit in på försäkringsområden där vi inte alls har varit tidigare; möbler, växthus och sport, som nu är ett stort område för oss. Vi ser att konverteringen är väldigt olika för olika produktområden, vilket innebär att det finns en stor potential att förbättra oss ytterligare och göra processerna mer tydliga. Vi kan också se att de kunder som handlar försäkringar är mer trogna än genomsnittet, och att på några av sajterna är upp till 60 procent sv dem dom tecknar försäkringar kvinnor.
Fortfarande har Easy Peasy en relativt blygsam personalstyrka; 7,5 tjänster. Enligt Göran Broberg kan det finnas anledning att växa något fler framöver, men planen är framförallt att expandera antalet samarbeten med e-handelstjänster utan att organisationen ska behöva växa kraftigt.
Medgrundare till Easy Peasy är försäkringsförmedlaren Roger Lindskog som tidigare bland annat har grundat Ibic väst.
— Det har varit väldigt kul de sista månaderna. Att arbeta helt digitalt med försäljningen skiljer sig från de traditionella metoderna på ett sätt som jag tycker ligger betydligt närmare kunderna intresse, samtidigt som processen blir betydligt enklare för oss. Kunden får ett erbjudande om att teckna en försäkring när man har klarat av sitt ordinarie köp på sajten, och det blir inte så pushigt som det kan bli exempelvis i en butik med en säljare som trycker på för att du ska teckna försäkring. Samtidigt ger vi kunden väldigt fyllig information via de dokument som skickas över när försäkringen tecknas. Vi ser försäkringar som ett mervärde. Den digitala försäljningen ligger också betydligt närmare dagens konsumenter. Det är en naturlig del i deras vardag. Kunderna har idag inte tålamod att sitta i en telefonkö mer än 30 sekunder för att teckna en försäkring som tidigare generationer av kunder är van vid. Dagens kunder är vana vid att kunna köpa allt på nätet — både prylar och försäkringar, säger Roger Lindskog
Hur ser planerna ut framöver för Easy Peasy?
— Vi har skaffat tillstånd för gränsöverskridande verksamhet i Norge och Finland för att följa våra befintliga kunder till grannländerna; många ehandlare arbetar med hela Norden som bas, och där kommer vi att växa. Vi arbetar också med att integrera våra försäkringar direkt i kassasystemen för de ehandlare som också har fysiska butiker. Så vi växer med de kunder vi har och samtidigt har vi ett antal dialoger med stora nordiska aktörer, säger Göran Broberg.
Går det att säga när ni når break even?
— Det vi kan säga är att vi ligger på en väldigt fin utveckling med den tillväxt på 400—500 procent som vi har haft sedan april och med fyra—fem stora e-handlare som kan vara på gång. Landar vi två eller tre av dem kommer vi nog att dubblera vår leverans under nästa år, säger Roger Lindskog.
Vad skulle ni säga är skälet till att ni har lyckats så pass väl hittills med satsningen på embedded insurance?
— Den största skillnaden mellan oss och våra konkurrenter är nog att vi både har djup erfarenhet av e-handel, plattformar och av produktutveckling inom försäkring. Samtidigt har vi ingen legacy utan kan fokusera helt på att utveckla våra digitala miljöer. Vi blir 1 procent bättre varje dag. Våra utvecklare och team har jobbat med de största streaming tjänsterna och plattformarna internationellt och förstår den digitala miljön fullt ut, säger Göran Broberg.
Har ni några tankar på att ge er in på andra försäkringsområden framöver än affinity? Kan det komma motorförsäkring och hemförsäkring från Easy Peasy framöver?
— Vi har alla legala möjligheter för att kunna ge oss in på privatförsäkringsområdet. Men vi kommer att vara väldigt försiktiga när det gäller att gå in på nya områden, säger Roger Lindskog till Sak & Liv.
Easy Peasy hade förra året en omsättning på 6,0 miljoner kronor och ett resultat på -4,3 miljoner kronor.