Här är vinnarna i årets SKI-rapport om kundnöjdheten inom försäkring
Dina Försäkringar få betyg av privatkunderna inom sakförsäkring, medan Länsförsäkringar bäst betyg av företagskunderna. Svedea får högst betyg inom fordonsförsäkring. Skandia rankingen både bland privata försäkringssparare och tjänstepensionskunder. Söderberg & Partners toppar bland företagskunder när det gäller förmedling av försäkring. Det framgår av SKI:s undersökning av kundnöjdheten bland försäkringskunder som presenterades på måndagsmorgonen.
Generellt noterar SKI att kundnöjdheten i branschen ligger kvar på godkända nivåer och överlag har lyckats hantera förändrade kundbehov i en turbulent tid.
— I en tid av snabb förändring och ser vi att de bakom-liggande aspekterna kring vad som gör kunderna nöjda hela tiden rör på sig, säger Johan Parmler som är VD för Svenskt Kvalitetsindex.
Tidigare har kundernas efterfrågan fokuserat på produktegenskaper, men nu är service och kontaktfrågor högre upp på kundernas kravlista. SKI beskriver det som att majoriteten av kunderna nu upplever sig ha rätt produktmix och känner sig väl försäkrade och då tar andra frågor och drivkrafter över.
— Här gäller det alltså att inte slappna av och ta kundernas gunst för givet, även om nöjdheten ligger stilla på relativt höga nivåer, säger Johan Parmler.
— Kundkrav, behov och förväntningar ändras snabbt och det här är något som branschen behöver ha med sig framåt i sitt kundupplevelsearbete.
SKI analyserar i sin undersökning kundnöjdheten inom sex olika segment i försäkringsbranschen:
- Sakförsäkring Privat
- Sakförsäkring Företag
- Fordonsförsäkring Privat
- Pensionssparande Privat
- Tjänstepension Företag
- Försäkringsförmedlare Företag
För en noggrann betraktare framstår kanske inte denna indelning som helt logisk, fordonsförsäkring kan ju beskrivas som sakförsäkring och privata pensionsförsäkringar tecknas i princip inte längre. Men det är i alla fall så som SKI:s indelning ser ut.
SKI konstaterar att fordonsförsäkring är det segment som kommer bäst ut bland de olika segmenten i SKI Försäkrings undersökning, även om nöjdheten minskat något de senaste åren. Inom fordonsförsäkring får flera olika aktörer kundbetyg över 75, vilket indikerar mycket nöjda kunder. Även inom Sakförsäkring företag och försäkringsförmedlare har kundnöjdheten minskat något, medan sakförsäkring privat och tjänstepension ökat något. Totalt sett får branschen ett betyg på 70,5 vilket av SKI beskrivs om klart godkänt, jämfört med exempelvis bankbranschen som har ett branschindex på 66,7.
I segmentet Sakförsäkring Privat får Dina Försäkringar bäst betyg, med Länsförsäkringar och ”övriga bolag” på andra respektive tredje plats i undersökningen.
Dina Försäkringar ligger i topp i kategorin för fjärde året i rad.
— Det är hedrande att år efter år få så fina betyg av våra kunder i Svenskt Kvalitetsindex undersökning! Utmärkelsen är en bekräftelse på att det arbete vi lägger ned för att ge bästa möjliga service och att vara nära kunderna uppskattas. Vi är väldigt tacksamma och ödmjuka inför förtroendet kunderna ger oss, säger Gunilla Svensson, VD på Dina Försäkring AB, i en kommentar.
— Vi kommer inte att slappna av utan fortsätta göra allt vi kan för att ge kunderna bästa möjliga upplevelse utan krångel och med en förståelse för varje kunds unika situation, både när försäkringen ska köpas och när oturen råkar vara framme. De fina betyg vi får år efter år tyder på att vi lyckas leverera det våra kunder förväntar sig och det känns helt fantastiskt! Det ger oss energi i våra fortsatta satsningar på att vara nära kunderna, ha branschens bästa kundbemötande och att fler ska välja att köpa sina försäkringar hos oss.
Inom Sakförsäkring Företag kommer Länsförsäkringar bäst ut, följt av Dina Försäkringar och Trygg-Hansa.
— Vi är stolta och glada över att vi har de nöjdaste sakförsäkringskunderna på företagsmarknaden. Kunderna uppskattar framför allt vår service och image, att vi är proaktiva, enkla och att vi månar om våra kunder, säger VD Beatrice Kämpe Nikolausson vid Länsförsäkring Kronoberg i en kommentar från Länsförsäkringar.
Svedea får högst betyg i segmentet Fordonsförsäkring Privat, följd av Dina Försäkringar och If. Svedea toppar inom segmentet för femte året i rad.
— Vi är oerhört glada och stolta över att vi även i år har Sveriges nöjdaste kunder! Att lyckas ta fem utmärkelser i följd är ett fint bevis för att vårt enträgna arbete med kundnöjdhet bär frukt. Jag vill rikta ett stort tack till alla medarbetare som varje dag gör sitt yttersta för våra kunder, säger Svedeas VD Jonas Roberts i sin kommentar.
— Förra året hade vi faktiskt de nöjdaste kunderna av alla bolag i alla branscher, inte bara inom försäkring. Det ska bli spännande att se om årets betyg räcker lika långt.
Svedea betonar att en väl förankrad företagskultur är avgörande för att få nöjda kunder.
– Jag återkommer gärna och ofta till vår kultur. Ända sedan vi startade har det varit vår övertygelse att vägen till framgång bygger på en stark företagskultur med en värdegrund som alla anställda ställer upp på och inspireras av. Samtidigt är vi väl medvetna om att engagemanget och lagandan är något vi måste arbeta med ständigt, både för att fortsätta vår tillväxtresa och behålla våra nöjda kunder, säger Jonas Robert
Skandia toppar rankingen både inom Pensionssparande Privat och Tjänstepension Företag. Det är sjätte året som Skandia ligger i topp inom Pensionsssparande Privat och andra året som man toppar inom Tjänstepension Företag.
— Det här är fantastiskt glädjande resultat. Det visar att vår strategi att arbeta långsiktigt med kunderna i fokus lönar sig. Jag är stolt över det engagemang och goda arbete som alla medarbetare dagligen gör för att skapa kundnytta och hållbart affärsvärde. Det skapar förutsättningar för fortsatt stort förtroende från våra kunder, säger VD och koncernchef Frans Lindelöw i sin kommentar.
— Att vi har branschens nöjdaste kunder utgör en fantastisk plattform för framtiden. Skandia ska fortsätta att leverera trygghet för generationer, fortsätta att vässa våra erbjudanden samt att göra våra tjänster ännu smidigare och enklare att använda sig av.
Anna-Carin Agius Söderblom är chef för affärsområde försäkring på Skandia. Hon säger så här i sin kommentar:
— Resultaten från SKI är väldigt glädjande, nu gäller det att inte luta sig tillbaka utan att fortsätta fokusera på att leverera bra lösningar med kundernas behov i centrum. Vi utvecklar och investerar stort de kommande åren för att framtidssäkra och effektivisera oss. I det arbetet sätter vi kunden i centrum och arbetar för att göra kundupplevelsen ännu mer digitaliserad och sömlös.
Inom Pensionssparande Privat kommer Länsförsäkringar och Folksam på andra respektive tredje plats. Inom Tjänstepension Företag är Swedbank på andra plats och Länsförsäkringar på tredje plats.
SKI noterar att företagskunder som kommit in via förmedlare generellt är mer nöjda än de som har en direktrelation med ett försäkringsbolag. I det segmentet kommer Söderberg & Partners bäst ut, även om det är jämt mellan aktörerna. Tvåa och trea inom Försäkringsförmedling Företag är Säkra respektive Max Matthiessen.
Det är tolfte året i rad som Söderberg & Partners toppar undersökningen:
— Vi är stolta över att för tolfte året i rad ha de mest nöjda företagskunderna bland försäkringsförmedlarna i Sverige. Det är ett kvitto på att vårt erbjudande med en personlig rådgivning och service från våra engagerade medarbetare, kombinerat med en stark lokal närvaro, uppskattas av de kunder som aktivt har valt oss. Vi kommer även fortsättningsvis ha stort fokus på att arbeta nära våra kunder för att säkerställa att deras försäkringsskydd och pensionslösningar alltid utgår från verksamhetens unika behov, säger VD Anders Evenås vid Söderberg & Partners Insurance Consulting i en kommentar.
I försäkringsbranschen är privatkunder genomgående något mer nöjda än företagskunder. Det tycks bero på att de har en bättre upplevelse av kontakten med försäkringsbolagen. I flera andra branscher får företagen bättre betyg av sina företagskunder.
— Privatkunder som varit i kontakt med sitt försäkringsbolag är mer nöjda än de som inte varit det, säger Johan Parmler.
— Över lag får branschen riktigt höga betyg kring svarstider, bemötande och kompetens. Det gäller även de kunder som har haft skada, där majoriteten av aktörerna får klart godkänt.
Om kontakt och skadehanteringen lyfter kundnöjdheten bland privatkunder, så gäller det motsatta för företagskunderna inom sakförsäkring.
— Företagskundernas generella kontakt får lägre betyg än i många andra branscher, säger Love Westin, analyschef Svenskt Kvalitetsindex.
— Det gäller både svarstid, bemötande och kompetens och det påverkar det totala omdömet. Inom sakförsäkring får branschen här knappt godkänt för sin skadehantering. Behandlingstid och löpande information är tydliga förbättringsområden.
Inom tjänstepension där företagsrelationen utvärderas så har nöjdheten ökat.
— Här känner vi däremot igen mönstren från årets bankstudie säger Johan Parmler.
— Högre aktivitetsnivå och betyg kring rådgivning och kontakten i stort fortsätter att förbättras och det är precis det området som påverkar kundnöjdheten i större och större utsträckning.
SKI lyfter fram enkelhet, tydliga erbjudanden och friktionsfria kontaktytor som viktiga för att skapa en hållbar kundrelation, oavsett bransch. Därför är det inte ovanligt att en kund är som mest nöjd när man gjort sitt val och precis blivit kund. Betyg kring kontakt, bemötande och service brukar vara som högst från nya kunder. Det tycks dock inte gälla i försäkringsbranschen.
— Nyare kunder brukar i regel vara betydligt mer nöjda än de som stannar länge hos samma aktör, men det ser vi inte här, konstaterar Johan Parmler.
— Det finns visserligen en tendens till en liten smekmånadseffekt gällande pensionssparande och tjänstepension, men inte i segmentet sakförsäkring. Man behöver bli bättre på att tydligt kommunicera försäkringsvillkor, erbjuda bra kundsupport och göra ansökningsprocessen så smidig som möjligt för nya kunder. Det gäller för all del även kunder som stannar länge och ofta upplever att de inte får någon uppmärksamhet alls.
Sammanfattningsvis konstaterar SKI att branschen behöver göra det ännu enklare, både att bli kund och att vara kund och menar att det finns en stor förbättringspotential där.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av SKI:s presentation av en sammanfattning av undersökningen.