Länsförsäkringar går i bräschen för datadriven transformation – ”kunden i fokus”
Med ett stort fokus på kundnöjdheten och hur man kan förbättra den med hjälp av datadriven analys, har Länsförsäkringar (LF) satt sig i förarsätet när försäkringsbranschen digitaliseras i allt snabbare takt.
”De närmaste åren kommer det vara fokus på digital transformation för LF, men för att omfamna digitaliseringen behöver vi också ställa om hela vår utvecklingskapacitet, säger Blerta Capri som är chef inom strategisk förflyttning, transformation och IT på Länsförsäkringar AB.
Teamet som Blerta ansvarar för ska säkerställa att det sker en agil förflyttning inom LF och att utvecklingsportföljen möter krav på utveckling av bolagets datadrivna förmåga.
”Det handlar i stort om att vi ska utveckla affären på ett effektivt och smart sätt med kunden i fokus. Den teknologiska utvecklingen leder till att kundens behov, beteenden och förväntningar förändras snabbt. För att vara den bästa partnern till våra Länsförsäkringsbolag, och göra kundupplevelsen till den bästa tänkbara, måste vi arbeta datadrivet”, säger hon.
AI som verktyg
Blerta nämner att det just nu pågår en rad projekt som involverar artificiell intelligens (AI) och prediktiv analys baserad på stora datamängder, där affärsnyttan och kundupplevelsen sätts i fokus.
”Under en tid har vi arbetet med att öka kundförståelsen genom att analysera den data vi har, och kan på så sätt få en större förståelse för kundens behov, beteenden och preferenser. Vi kan genom att analysera större datamängder skapa större träffsäkerhet vad gäller hur vi agerar inom vissa områden.”
”Idag kan vi exempelvis identifiera kunder som är i riskzonen för att avbryta sin relation med oss. Och genom prediktiv analys förhindra det. Vi kan också, via det datadrivna arbetssättet, få indikationer på hur vi proaktivt kan bemöta kunderna med produkter och tjänster. På pensionssidan kan vi se mönster i hur kapital flyttas in och ut i våra produkter baserat på den interaktion vi har med kunderna och därmed anpassa kunddialogen efter vad dataanalysen säger.”
Läs mer om Länsförsäkringar AB som arbetsgivare
Trygg arbetsgivare som anammar förändring
Blerta, som själv jobbat på LF i hela sitt yrkesverksamma liv, säger att LF är en trygg arbetsgivare som verkligen anammat och omfamnat digitaliseringen, vilket också skapar goda utvecklingsmöjligheter för de anställda.
”Det är en arbetsplats där du får utmana och utmanas och testa olika karriärvägar. Jag har själv arbetat i två olika länsbolag under mina första 8-9 år för att sedan gå vidare till min roll inom Fondliv. Att nu få vara med och leda den transformation vi genomgår känns fantastiskt.
Blerta betonar att LF har en stark kultur som uppmuntrar de anställda till att bidra till förändring och att det faktum att bolaget bidrar till samhällsnyttan är en motiverande faktor.
”Vi vill vara en plats som skapar utrymme för ´mod och möjligheter´ och som uppmärksammar värdet av den enskilda individen. Gör jag som individ framsteg så gör också bolaget framsteg, det är den synen jag tycker bolaget har.”
”LF präglas också av sunda värderingar som vill skapa trygghet för individer och företag i samhället. Varje dag gör vi skillnad för någon. För oss på Fondliv handlar det om att våra kunder ska kunna få en bra pension, det vill säga en så hög och hållbar pension som möjligt, då känns det bra att gå till jobbet.