FI uppmanar: Var tydliga i information om efterlevandeskydd!
Det är viktigt att lämna så tydlig och lättillgänglig information som möjligt om efterlevandeskyddet när en anhörig avlider. Det konstaterar Finansinspektionen i en ny analys och uppmanar nu branschen att bli bättre när det gäller att formulera sig tydligt och se till att informationen är lättillgänglig för de efterlevande.
När en försäkrad avlider skickar försäkringsbolagen ut information om efterlevandeskydd som innebär att efterlevande kan ha rätt till ersättning.
Finansinspektionen har genomfört en undersökningen av informationen till de efterlevande i samband med ett dödsfall. Fi har ställt frågor om och begärt exempel på informationen till de efterlevande från 28 olika försäkringsbolag.
Undersökningen har nu resulterat i ett analysdokument, där man vill uppmuntra branschen att göra informationen mer tydlig i olika avseenden.
— Det kan vara krångligt att förstå olika villkor och regler när det gäller försäkringar, särskilt i en situation när en nära anhörig har avlidit. Därför är det viktigt att företagen är så tydliga som möjligt mot de efterlevande, säger Anna Andersson, senior finansinspektör på FI, i en kommentar.
Enligt analysen har vissa försäkringsbolag information som är enkel och lättbegriplig, medan andra uttrycker sig mer formellt i sin kommunikation. FI betonar nu bland annat att informationen till de efterlevande ska vara tydlig och anpassad efter mottagaren.
— Vår analys visar att det finns flera goda exempel bland företagen. Det handlar till exempel om att ha ett enkelt språk och göra informationen så lättillgänglig som möjligt. Vi uppmuntrar företagen att fortsätta tydliggöra och förenkla sin information, säger Anna Andersson.
Det här är några av Finansinspektionens uppmaningar till bolagen:
- Anpassa språket till mottagaren! Somliga bolag har arbetat för att förenkla sin information, medan texten från andra bolag är mer formell och kan upplevas som krånglig, noterar FI. FI uppmanar därför bolagen att säkerställa att språket är så lättbegripligt och konkret som möjligt.
- Ha lättillgänglig information på webbplatsen! FI konstaterar att det ofta är svårt att på bolagens webbplatser hitta information som riktar sig till efterlevande. I vissa bolag saknas denna typ av information helt på webbplatsen, eller går bara att ta del av för den som loggar in. FI påpekar att det är bra om bolagen lämnar information till efterlevande på en lättillgänglig plats på sina webbplatser.
- Ta kontakt även om anhöriga inte har rätt till efterlevandeskydd! FI menar att det är bra att skicka ut informera de efterlevande, även om de inte skulle ha rätt till efterlevandeskydd.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av FI:s analys.
,